ژورنال الکترونیکی زندگی شاد

ژورنال زندگی شاد
چرا باید ژورنال زندگی شاد را بخوانیم و تمریناتش را انجام بدهیم؟

زندگی شاد، ساختنی است. باید آن را آرام آرام، قدم به قدم و هفته به هفته بسازیم.

این ژورنال برای هر هفته‌ یک پیشنهاد شادی آفرین، یک ایده الهام بخش و یک سؤال شخصی تأمل برانگیز دارد و با تکیه بر نکات تجربی و تحقیقاتِ به روز در زمینهٔ شادمانی، نوشته شده است.

ژورنال زندگی شاد مجموعه‌ای از نکات مهم، مطالب معتبر و توصیه‌ها و تجربیات زیستۀ انسان‌هاست که به درد ساختنِ یک زندگی شاد می‌خورند.

این ژورنال طوری طراحی شده تا آن را به عنوان یک ابزار مهم در زندگی روزمره‌مان به کار بگیریم و به کمک آن، موانع فراوانی را که بر سر راه تجربه شادمانی عمیق وجود دارد، شناسایی و ریشه‌کن کنیم.

چه لزومی دارد از ژورنال راهنما استفاده کنیم؟

نوشتن (و به طور خاص ژورنال راهنما)، یک ابزار ساده و قدرتمند برای مراقبت از خود است که به سادگی در دسترس همه ماست و باعث کاهش استرس، رشد شخصی و صلح و آرامش درونی می‌شود؛ ولی سادگی نشان دهنده آسان بودن نیست.

اگر برای نوشتن، روش مناسبی را انتخاب نکنیم و بدون داشتن راهنما در این مسیر قدم بگذاریم، نه تنها نمی‌توانیم از آن به عنوان راهکاری مؤثر برای رسیدن به هدفِ مطلوبِ خودمان بهره ببریم؛ بلکه در نهایت، امکان دارد چیزی جز سرخوردگی و سرگردانی نصیب ما نشود و بر این اساس، تصمیماتی بگیریم که برای خودمان و دیگران آسیب‌رسان باشد.

ژورنال زندگی شاد برای چه کسانی مناسب و مفید است؟

این ژورنال برای افرادی مناسب است که مثل اکثر مردم فکر و عمل نمی‌کنند، شجاعانه تصمیم گرفته‌اند معمار زندگی خود باشند، به هوشیاری و مراقبت از خود اهمیت می‌دهند، هر روز برای شناختِ بیشتر خود تمرین می‌کنند و به دنبال ابزارهایی هستند تا به کمک آن کشف کنند چه چیزی واقعاً خوشحالشان می‌کند و از این طریق، زندگی‌شان را تغییر دهند.

در این ژورنال، 52 نکته مهم و 52 سؤال شخصی در آغاز هر هفته مطرح شده تا فضای کافی برای تأمل در مورد خودتان و زندگی‌تان ایجاد شود و شما را تشویق و دعوت به اقدام می‌کند تا یک زندگی شاد برای خود و کسانی که دوستشان دارید، بسازید.

منتخب جملات و سؤالات مطرح شده در ژورنال زندگی شاد

♥ وقتی در مورد نحوه ی عملکرد مغز مطالعه کردم متوجه شدم که برای ایجاد تحولی بزرگ در زندگی خود باید از ایجاد تغییرات کوچک اما مهم و مؤثر شروع کنم. درست مثل جوانه ای که هر سال فقط چند سانتیمتر رشد می‌کند و در نهایت تبدیل به یک درخت می‌شود.

هنری لانگفلو می‌گوید:«هدف درخت سیب این است که هر سال چند سانتیمتر رشد کند. این همان برنامه‌ای است که من هم دارم.»

به شما حق انتخاب داده شده است و می‌توانید سرنوشت خودتان را تغییر دهید. شما این توانمندی را دارید که زندگی بهتر و شادتری داشته باشید. شما فرصت دارید در زندگی‌تان کنجکاوی کنید و کارهایی که انجام می‌دهید را آگاهانه بررسی کنید. پس لطفاً این فرصت طلایی و تکرار نشدنی را از دست ندهید. بعدازآن نوبت به نوشتن فهرست تغییراتی می‌رسد که نیاز است ایجاد کنید. یادتان باشد که این تغییرات کوچک و مثبت قرار است زندگی شمارا متحول کنند تا شادمانی و رضایت بیشتری را تجربه کنید.

♥ هر روز وقتی از محل کارم به خانه می‌آمدم به سراغ یخچال یا تلویزیون می‌رفتم؛ اما از وقتی تصمیم گرفتم افکار و رفتار آگاهانه‌تری داشته باشم متوجه شدم که همه‌ی این کارها را از روی عادت انجام می‌دادم نه لذت.

من به افکار و احساساتم زیاد اهمیت نمی‌دادم و ناآگاهانه افکاری منفی به سراغم می‌آمد که اجازه نمی‌داد حال خوبی داشته باشم. زندگی من بر اساس تصمیم‌ها و انتخاب‌هایی اداره می‌شد که همه آن‌ها از روی عادت و به طور خودکار انجام می‌شدند. احساس می‌کردم هرروز صبح پیش از شروع هر کاری، اول کلید تکرار روز قبل را می‌زنم…

شما هم دست به کار شوید. فهرستی از کارهایی که در طول روز انجام می‌دهید تهیه کنید و از بین آن‌ها فعالیت‌هایی را که باعث ناراحتی و خستگی شما می‌شوند، در صورت امکان حذف کنید یا تغییر دهید. برای این کار می‌توانید از یک برنامه روزانه‌ی شاد کمک بگیرید و یک اسم اختصاصی هم برای آن انتخاب کنید. برای مثال، برنامه روزانه دوست‌داشتنی من.

♥ گاهی آرزو می‌کنیم کاش همه چیز متفاوت بود. به همین دلیل تلاش می‌کنیم همه چیز زندگی‌مان را تغییر دهیم؛ زبان، محل زندگی، خانواده حتی نام خودمان را هم عوض می‌کنیم.

به گفته شان آکر، محقق و نویسنده: «فرض غلط تا مدتی این بوده که شرایط بیرونی ما به خوبی قادر است میزان خوشبختی‌مان را مشخص کند. در واقع نود درصد خوشبختی طولانی‌مدت ما به این بستگی دارد که مغزمان چگونه دنیای اطرافمان را تفسیر می‌کند و اوضاع و دنیای اطراف ده درصد تأثیرگذار است.»

هر اندازه تلاش کنیم خودمان را بهتر و بیشتر بشناسیم و تسلط بیشتری بر آنچه در ذهنمان می‌گذرد داشته باشیم، به همان نسبت آرامش و خوشبختی بیشتری را تجربه خواهیم کرد.

این هفته برای من هفته‌ی لذت‌بخشی بود و تصمیم‌های مهمی برای بهتر شدن زندگی‌ام گرفتم که عبارت‌اند از …

♥ استیون کاوی، نویسنده بزرگ، بیان می‌کند: «وقتی می‌فهمیم چه کارهایی برایمان اهمیت و اولویت بیشتری دارند، زندگی خود را متفاوت می‌سازیم و با حفظ این اولویت‌های پرشور، هرروز را به گونه‌ای زنده‌تر، مهیج‌تر و متفاوت‌تر سپری می‌کنیم.»

زمانی را برای تفکر و تأمل اختصاص دهید و سؤالات زیر را بررسی کنید. با پاسخی که به این سؤالات می‌دهید می‌توانید نگرش خود را نسبت به محدودیت‌ها، شرایط پیرامونتان و میزان تأثیرگذاری آن‌ها بر شادی و رضایتتان از زندگی تغییر دهید.

آیا نسبت به محدودیت‌های موجود زندگی خود واقع‌بین هستید و آنچه را نمی‌توانید تغییر دهید را می‌پذیرید؟

آیا آرزو می‌کنید کاش همه چیز متفاوت بود؟

آیا می‌دانید برای رسیدن به اهداف و تحقق رؤیاهایتان به چه دانش و مهارت‌هایی نیاز دارید؟

آیا به اندازه کافی برای دنبال کردن رؤیاهایتان جرئت و شجاعت به خرج می‌دهید؟

آیا برای تجربه شادی و لذت بیشتر، کارها و اولویت‌های مهم زندگی‌تان را تعیین کرده‌اید و شور و اشتیاق کافی برای انجام آن‌ها دارید؟

♥ ترس مثل یک دیوار بتنی و مرتفع مانع رسیدن ما به رؤیاها و اهداف مهم زندگی‌مان می‌شود. بعضی از ما سال‌ها و یا شاید هم تا پایان عمر پشت این دیوار می‌مانیم و متوقف می‌شویم؛ اما افرادی مثل رندی پاش، نویسنده کتاب پرفروش آخرین سخنرانی، معتقد هستند که:«دیوارهای بلند را نساخته‌اند تا مانع رسیدن ما به رؤیاهایمان شوند. دیوارها را ساخته‌اند تا با سخت‌کوشی و عبور از آن‌ها، به خود و دیگران نشان دهیم که رؤیاهایمان چقدر برایمان مهم هستند. دیوارها مانع ما نیستند. دیوارها وجود دارند تا مانع کسانی شوند که به ‌اندازه‌ی ما،رؤیاهایشان را دیوانه‌وار دنبال نمی‌کنند.»

من در این هفته برای اینکه آرامش بیشتری داشته باشم و درنتیجه بتوانم شادتر و پرانرژی‌تر به انجام کارهای مهم زندگی‌ام بپردازم تصمیم گرفتم از دیوار ترس عبور کنم…

♥ یک فرض منطقی وجود دارد که خرید یک کالای فیزیکی در مقایسه با صرف کردن پول برای تجربه‌هایی مانند رفتن به تعطیلات یا کنسرت، شادی بیشتری را برای ما ایجاد خواهد کرد.

اما تحقیقاتی که اخیراً در این زمینه انجام شده است این فرضیه را کاملاً رد می‌کند.

دکتر توماس گیلوویچ، استاد روانشناسیِ دانشگاه کُرنل که به مدت دو دهه در مورد ارتباط بین پول و شادی تحقیق کرده است، می‌گوید: «یکی از دشمنان شادی، عادت است. ما برای ایجاد شادی بیشتر خرید می‌کنیم اما این روش فقط برای مدتی کوتاه نتیجه‌بخش خواهد بود. چیزهای جدید ابتدا هیجان‌انگیز هستند اما با گذشت زمان به آن‌ها عادت می‌کنیم. »

بنابراین او پیشنهاد می‌کند که به جای خرید آخرین مدل گوشی تلفن همراه یا اتومبیل، پول خودتان را بیشتر صرف خرید تجربه‌هایی مثل بازدید از نمایشگاه‌های هنری، یادگیری یک مهارت جدید یا سفر کردن کنید.

اگر قرار باشد خرید مهمی انجام دهید بیشتر مایل هستید پولتان را صرف خرید کالاهای فیزیکی کنید یا خرید تجربه‌های شاد؟کدامیک شمارا شادتر می‌کنند؟

درباره شهلا اسماعیلی، نویسنده ژورنال زندگی شاد
بخش‌های کوتاهی از ژورنال الکترونیکی عشق به خود

برای آشنایی بیشتر با نکات مطرح شده در ژورنال الکترونیکی عشق به خود می‌توانید نسخه نمونه این ژورنال را دانلود و مطالعه کنید.

لینک دانلود نسخه نمونه

درباره لیسا اولیورا و شهلا اسماعیلی
لیسا اولیورا

او دارای مدرک کارشناسی ارشد در روانشناسی مشاوره و یک درمانگر است و در مورد پذیرش رادیکال، شفقت به خود، یکپارچه سازی داستان‌های خودمان و در آغوش گرفتن انسانیتِ کامل خودمان می‌نویسد. لیسا رسالت خودش را این می‌داند که دیگران را راهنمایی کند تا بتوانند کافی بودن خودشان را همیشه به یاد داشته باشند، به هر آنچه هستند احترام بگذارند و داستان‌های درونی خودشان را بازپس بگیرند تا زندگی کامل‌تر و معنادارتری داشته باشند. (این ژورنال بر مبنای کتابی از لیسا اولیورا نوشته شده است.)

شهلا اسماعیلی

او نویسنده، مترجم و طراح ژورنال‌های راهنما در زمینهٔ تغییر و خودشکوفایی است. شهلا معتقد است شناخت و دوست داشتن خودمان ساده به نظر می‌رسد اما اصلاً کار آسانی نیست و به یک عمر تمرین اصولی و علمی و تلاش مداوم نیاز دارد.

او امیدور است بتواند دردهای خودش را به چیزی مفیدتر تبدیل کند و حامی دیگران باشد تا آنها نیز به توانمندی کافی برای انجام این کار دست پیدا کنند.

شهلا از بیست و هشت سالگی سفر خطرناک و ماجراجویانه به درونِ خودش را شروع کرده و همچنان به سفر خودش ادامه می‌دهد و حالا برای کسانی که می‌خواهند سفر به درون خودشان را شروع کنند ژورنال‌های راهنما می‌نویسد و طراحی می‌کند؛ ژورنال‌هایی که پشتوانه علمی داشته باشند و از همه مهم‌تر، شدنی باشند.

مشخصات ژورنال

• ژورنال الکترونیکی- یک فایل PDF

• 264 صفحه

خرید ژورنال الکترونیکی زندگی شاد

قیمت ژورنال زندگی شاد 85 هزار تومان است که با کلیک بر روی دکمه‌ی زیر می‌توانید آن را پرداخت کرده و فایل‌ مورد نظر را دریافت کنید.
لینک دانلود فایل‌ بلافاصله پس از پرداخت برای شما نمایش داده می‌شود. فرمت فایل PDF است و می‌توانید بلافاصله آن را دانلود کرده و روی گوشی یا لپ‌تاپ خود ذخیره کنید. البته اگر نسخه چاپی را ترجیح می‌دهید، این ژورنال آماده چاپ روی کاغذ A4 است.

فهرست