تمرین دوازدهم: برای حفظ حریم شخصی خود

تمرین دوازدهم: برای حفظ حریم شخصی خود

ایجاد حریم شخصی برای خودمان نشان می‌دهد که ما مسئول زندگی‌مان هستیم. ما هستیم که تعیین می‌کنیم دیگران چه رفتاری با ما داشته باشند و چطور به رفتار آن‌ها پاسخ بدهیم.

بی‌تردید، ما قادر نیستیم هر موقعیتی را در زندگی‌مان کنترل کنیم اما در بسیاری از ارتباطات و تعاملات شخصی، این توانایی را داریم که در گفتار یا کردار خودمان با صراحت نشان بدهیم که چه رفتاری برای ما مجاز و قابل‌تحمل و چه رفتاری غیرمجاز و غیرقابل‌تحمل است.

این محدودیت و حریم شخصی، یک حفاظ قابل‌نفوذ و انعطاف‌پذیر است که با وجود آن می‌توانیم از آزادی عمل داشتن برای کشف و تبدیل شدن به خود واقعی‌مان لذت ببریم.

تعیین حریم شخصی این امکان را به ما می‌دهد تا قاطعانه‌تر و با شجاعت و صداقتِ بیشتری عمل کنیم و مسئولیت اعمال، عواطف و احساساتِ خودمان را بر عهده بگیریم.

چطور حریم شخصی خود را تعیین کنیم؟

ما نیاز داریم محدودیت‌هایی را برای تأمین امنیت و رفاه روانی، جسمی و عاطفی خودمان برای دیگران تعریف کنیم. تعیین حریم شخصی، خودخواهانه نیست بلکه باعث می‌شود دیگران جایگاه خودشان را در ارتباط با ما به درستی و به روشنی درک کنند و در نهایت، وجود احترام متقابل، مرزهای شفاف و از بین رفتن هر گونه ابهامی در رابطه، حس آرامش را به همراه خواهد داشت.

هر کدام از ما احساسات، انتخاب‌ها، تصمیم‌ها، افکار، عقاید، نیازها، خواسته‌ها، باورها و ارزش‌های شخصی خودمان را داریم. ما انتظار داریم دیگران به فضای شخصی ما احترام بگذارند و ملاحظات، محدودیت‌ها و مرزهای جسمی و عاطفی را در موقع رابطه با ما در نظر بگیرند.

بدون شک، مرزبندی غیرمنطقی و سفت و سخت کمکی به ما یا دیگران نمی‌کند. همچنین می‌تواند نشان دهنده بی‌توجهی به باورها، ارزش‌ها، خواسته‌ها، نیازها و محدودیت‌های خودمان یا دیگران باشد.

بنابراین برای ایجاد حریم شخصی به شکل معقول و منطقی، نیاز داریم خودمان را بشناسیم و باورها، ارزش‌ها، خواسته‌ها و نیازهای شخصی خودمان را شناسایی کنیم.

با این روش می‌توانیم کنترل بیشتری روی مرزبندی خودمان داشته باشیم و خودمان تصمیم بگیریم که چه زمانی انعطاف به خرج بدهیم و چه زمانی سخت‌گیرانه‌تر عمل کنیم.

ایده‌های زیادی برای تعیین حریم شخصی وجود دارد، اما برای شروع می‌توانیم از این روش‌ کمک بگیریم:

از خودت بپرس: چه خطرات و نگرانی‌هایی وجود دارد که به من اجازه نمی‌دهد برای خودم حریم شخصی تعیین کنم؟

داشتن حریم شخصی شفاف و مطمئن، در روابط ما با دیگران کاملاً ضروری است، خواه در خانه و در رابطه با خانواده‌ی ما باشد یا در محل کار و در ارتباط با همکاران.

این حریم شخصی به دیگران می‌گوید که شما به خودتان احترام می‌گذارید و آن‌ها نیز باید این کار را انجام دهند.

حقیقت این است که تعیین حریم شخصی می‌تواند یک فرایند دردناک باشد. با این وجود، باید ورای هر ناراحتی موقتی را ببینیم و حد و مرز خودمان را با دقت انتخاب و اعلام کنیم.

به یاد داشته باشید که خواندن مطلب کافی نیست. برای به دست آوردن بهترین نتایج، باید هر چیزی را که در این مطلب یاد می‌گیرید، به صورت عملی تمرین کنید. تمرین، بخش مهمی از یادگیری تعیین حریم شخصی است. تمرین، بخش مهمی از یادگیری عشق به خود است.

منبع: 

How Setting Boundaries Positively Impacts Your Self-Esteem

راهکارهای بیان شده در بخش تمرینات سایت میکروگام، در منابع مختلف از جمله Psychology Today، forbes، Psychcentral ، Inc ، sciencedirect و سایر منابع معتبر و به‌روز ارائه شده است.
لطفاً توجه داشته باشید: مطالب و تمرینات سایت میکروگام بر پایه علم و تجربیات شخصی و حرفه‌ای افراد متخصص نوشته شده است و برای افرادی مفید خواهد بود که می‌خواهند خودشان را بهتر بشناسند، با ارزش‌ها، باورها، خواسته‌ها و نیازهای خودشان بیشتر آشنا شوند و عشق ورزیدن به خودشان را تمرین کنند. این مطالب، حکم مشاوره تخصصی و درمان ندارد.

آخرین تمرینات

فهرست