تمرین بیست و یکم: برای یافتن شادی در درون خود

تمرین بیست و یکم: برای یافتن شادی در درون خود

یافتن شادی در درون خود معمولاً با خودآگاهی شروع می‌شود و برای هر کسی متفاوت به نظر می‌رسد.

در این تمرین تلاش می‌کنیم بفهمیم شادی برای ما چه معنایی دارد و چطور به آن دست پیدا کنیم.

راه‌هایی برای یافتن شادی در درون خود

اگر به دنبال یافتن راهی برای شاد بودن هستیم، شاید کار بر روی خودآگاهی اولین و محکم‌ترین قدمی باشد که می‌توانیم برداریم.

خودآگاهی به شناخت خود، شناسایی احساسات و هیجانات خود و مدیریت پاسخ‌های خود به موقعیت‌های مختلف اشاره دارد. یافتن شادی یک تجربه شخصی است و ممکن است به فرهنگ، باورها و اهداف افراد بستگی داشته باشد. به طور کلی، خودآگاهی می‌تواند در خلق شادی مؤثر باشد و در تشخیص اینکه چه‌ چیزی برای ما شادی‌آور است و چه‌ چیزی نیست، به ما کمک کند.

افزایش خودآگاهی این امکان را برای ما فراهم می‌کند تا به‌گونه‌ای دنیا را تجربه کنیم که با ارزش‌ها، باورهای اصلی و اهداف ما همخوانی داشته باشد و این به نوبه خود، لحظات شادتر و آرامش خاطر بیشتر را برای ما به همراه خواهد داشت.

داشتن زندگی هدفمند، یکی دیگر از راه‌هایی است که به کمک آن می‌توانیم شادی و شادمانی را در زندگی خود کشف کنیم. بعضی از ما همیشه در هر کاری در جستجوی معنا هستیم و فقط زمانی احساس شادی و رضایت می‌کنیم که هدفی در زندگی‌مان داشته باشیم.

به عبارت دیگر، در هر کاری که انجام می‌دهیم داشتن حسِ ارتباط با هدفی بزرگ‌تر موجب می‌شود در حالت کلی نسبت به خودمان و زندگی‌مان احساس بهتری داشته باشیم.

تمرکز بر ایجاد روابط معنادار با دیگران نیز می‌تواند در یافتن شادی مؤثر باشد. فعالیت‌های بشر دوستانه و خیرخواهانه، داشتن یک رابطه خوب و صمیمی با خانواده و دوستان، نجات حیوانات بی‌سرپرست و بی‌پناه یا مشارکت در پاک‌سازی ساحل و جنگل اقداماتی هستند که نشان می‌دهد شاد بودن را انتخاب کرده‌ایم و راه رسیدن به آن را تمرکز بر روی چیزی خارج از خودمان می‌دانیم؛ چون باور داریم به همان اندازه که جستجو در درون خودمان برای یافتن شادی مهم است، توجه کردن به چيزی به غير از خودمان نیز در این مسیر اهمیت زیادی دارد.

چطور شادی را در زندگی روزمره‌ی خود کشف کنیم؟

ما برای تجربه‌ی ناب شاد بودن نیاز داریم علت ناشادی خودمان را بدانیم و از موانع قابل‌کنترل آگاه باشیم. ایده‌های زیادی برای یادگیری و تمرین یافتن شادی در زندگی‌مان وجود دارد اما برای شروع می‌توانیم از این روش‌ها کمک بگیریم:

حریم شخصی خودمان را تعیین کنیم. شاید علت شاد نبودن ما این است که در زندگی شخصی و شغلی خودمان حریم شخصی تعیین نکرده‌ایم یا احساس می‌کنیم دیگران به حریم شخصی ما احترام نمی‌گذارند؛ بنابراین باید بررسی کنیم که علت این احساس ناخوشایند چیست. گاهی پایان دادن به یک رابطه سمی یا ایجاد حریم شخصی در زندگی‌مان، بهترین کاری است که می‌توانیم برای خوشحال کردن خودمان انجام بدهیم.

اصیل باشیم. اصیل زندگی کردن سخت است اما با احساس شادی و رضایت پیوندی ناگسستنی دارد. رابطه‌ای که در آن نمی‌توانیم خود واقعی‌مان باشد ما را ناراحت و غمگین می‌کند و احتمال تجربه احساسات منفی مانند خشم و غم را افزایش می‌دهد. ما به رابطه‌ای نیاز داریم که در آن بتوانیم خودمان باشیم و زمانی به خوشبختی حقیقی می‌رسیم که این نیازمان را برآورده کنیم.

خودمان را با دیگران مقایسه نکنیم. چرا به جای مقایسه کردن خودمان با دیگران که باعث کاهش عزت‌نفس و رضایت ما از زندگی‌مان می‌شود وقت و انرژی خودمان را صرف ساختن زندگی رؤیایی خودمان نکنیم؟ ما کارهای مفیدی‌تری برای انجام دادن داریم. می‌توانیم خودمان را همان‌گونه که هستیم بپذیریم و از خودمان تشکر و قدردانی کنیم. می‌توانیم به جای غم و اندوه، انتخاب‌هایی داشته باشیم که برای زندگی ما رضایت‌بخش‌تر هستند و ما را یک قدم به یافتن شادی نزدیک‌تر می‌کنند.

به یاد داشته باشید که خواندن مطلب کافی نیست. برای به دست آوردن بهترین نتایج، باید هر چیزی را که در این مطلب یاد می‌گیرید، به صورت عملی تمرین کنید. تمرین، بخش مهمی از یافتن شادی در درون خود است. تمرین، بخش مهمی از یادگیری عشق به خود است.

منبع: 

How to Find Happiness in 3 Steps

راهکارهای بیان شده در بخش تمرینات سایت میکروگام، در منابع مختلف از جمله Psychology Today، forbes، Psychcentral ، Inc ، sciencedirect و سایر منابع معتبر و به‌روز ارائه شده است.
لطفاً توجه داشته باشید: مطالب و تمرینات سایت میکروگام بر پایه علم و تجربیات شخصی و حرفه‌ای افراد متخصص نوشته شده است و برای افرادی مفید خواهد بود که می‌خواهند خودشان را بهتر بشناسند، با ارزش‌ها، باورها، خواسته‌ها و نیازهای خودشان بیشتر آشنا شوند و عشق ورزیدن به خودشان را تمرین کنند. این مطالب، حکم مشاوره تخصصی و درمان ندارد.
تمرین بیست و یکم: برای یافتن شادی در درون خود

آخرین تمرینات

فهرست