تمرین سی و سوم: برای ایجاد عزت ‌نفس

تمرین سی و سوم: برای ایجاد عزت ‌نفس

عزت نفس در مورد احساس ارزشمندی است و اینکه ما درباره خودمان چطور فکر می‌کنیم و این فکر کردن چه اثری بر رفتار ما دارد.

وقتی عزت نفس ما پایین باشد حس می‌کنیم ارتباطمان را با خودمان از دست داده‌ایم و احساساتی مانند پرخاشگری، انفعال و حسادت در ما به وجود می‌آید.

این مهم است که عزت نفس را در اولویت قرار دهیم زیرا عزت نفس سالم زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا برای خودمان و برای کسی که هستیم ارزش قائل شویم. عزت نفس سالم برای داشتن رابطه‌ای خوب با خود ضروری است.

عزت نفس بالا به ما کمک می‌کند تا علیرغم آنچه زندگی سر راهمان قرار می‌دهد، ارزش واقعی خودمان را بشناسیم و درک کنیم.

در فرایند ایجاد عزت نفس یاد می‌گیریم که بعد از هر ناکامی و شکستی به اندازه‌ی کافی در کار خود سماجت به خرج دهیم و ثابت قدم بمانیم، روابط سالمی با دیگران ایجاد کنیم و در این فرآیند، احساس خوبی نسبت به خودمان داشته باشیم.

روش‌های ایجاد عزت نفس

ایجاد عزت نفس زمان‌بر است، بنابراین سعی کنید به خودتان سخت نگیرید. انجام مراحل زیر می‌تواند در فرایند افزایش عزت نفس به شما کمک کند.

بر گفتگوی درونی خود نظارت کنید. برای بعضی از ما تغییر افکار منفی، کار دشواری است و زمانی که در معرض چنین افکاری قرار می‌گیریم مقاومت کافی در مقابل آن‌ها از خودمان نشان نمی‌دهیم. آگاهی از نحوه حرف زدن با خودتان روشی است که شما به وسیله‌ی آن می‌توانید با افکار منفی و غیر سازنده مقابله کنید، قبل از اینکه تبدیل به باورهایی شوند که بر عزت نفس شما تأثیر می‌گذارند. هنگامی‌که از الگوهای فکری بیهوده آگاه شدید، به چالش کشیدن آن‌ها آسان‌تر می‌شود. یادگیری گفتگوی آگاهانه و پخته‌تر با خودمان یا خواندن کتاب‌های آموزنده و مفید می‌توانند به ما در این مسیر کمک کنند. تمرین گفتگوی درونی پخته و آگاهانه به این صورت است که هنگام گفتگو با خود از جملاتی ساده و مثبت در مورد خودتان استفاده کنید. این جملات را می‌توانید با صدای بلند برای خودتان تکرار کنید یا آن‌ها را بنویسید. لازم نیست در ابتدا آنچه به خودتان می‌گویید یا برای خودتان می‌نویسید را باور کنید، هدف این است که برای انجام کاری دشوار یعنی باور کردن آن‌ها آماده شوید.

توجه کنید که چطور خودتان را با دیگران مقایسه می‌کنید. همیشه کسی را پیدا خواهید کرد که در برخی از جنبه‌ها بهتر از شما ظاهر شود، به‌خصوص اگر در شبکه‌های اجتماعی فعال هستید. معمولاً زمانی در دام مقایسه خودمان با دیگران گرفتار می‌شویم که فراموش می‌کنیم ما فقط چیزهایی را که آن‌ها می‌خواهند به صورت آنلاین می‌بینیم. این مهم است که به نحوه مقایسه خودتان با دیگران توجه کنید. مقایسه همیشه چیز بدی نیست و حتی برای افزایش عزت نفس هم می‌تواند مفید باشد، فقط باید مراقب باشید چطور از آن استفاده می‌کنید. اگر کسی چیزی دارد که شما آن را دوست دارید یا به هدفی رسیده است که می‌خواهید به آن برسید، این می‌تواند باعث شود به شور و علاقه خودتان پی ببرید و به شما نشان دهد که دستیابی به آن ممکن است.

خود را با افراد مثبت احاطه کنید. اگرچه محاصره کردن خود با افراد و شیوه‌هایی که به شما انرژی می‌دهند مهم است اما مهم‌تر از آن این است که شهامت کافی داشته باشید تا بتوانید خودتان را از دست افراد و شیوه‌هایی که انرژی و عزت نفس شما را کاهش می‌دهند نجات بدهید، از جمله افرادی که سعی می‌کنند با سوءاستفاده از شما و تحقیر کردنتان خودشان را بزرگ جلوه دهند. مهم است که نسبت به اطرافیانمان هوشیار باشیم و روی روابطی تمرکز کنیم که سازنده هستند نه مخرب. اگر خودمان را با افرادی احاطه کنیم که برای ما ارزش قائل هستند شانس بیشتری خواهیم داشت تا برای خودمان ارزش قائل شویم و احساس ارزشمندی کنیم. برای خودتان حریم شخصی تعیین کرده و فاصله خودتان را با افرادی که تمایلی به حمایت از شما ندارند، حفظ کنید.

مراقبت از خود و شفقت به خود را تمرین کنید. با خودتان مهربان باشید. یادگیری چگونگی افزایش احساس ارزشمندی به تمرین و صبر زیادی نیاز دارد. شفقت به خود، تاب آوری ما را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند تا در شرایط دشوار، عزت نفس ما کمتر آسیب ببیند. شفقت به خود پیش‌نیاز مراقبت از خود است؛ و هنگامی‌که به طور منظم مراقبت از خود را تمرین می‌کنید، به احتمال زیاد عزت نفس بالاتری خواهید داشت. خوردن غذاهای سالم و مقوی و ورزش منظم می‌تواند دو روش عالی برای تمرین مراقبت از خود باشد؛ اما راه‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید به خودتان اطمینان دهید که با ارزش هستید. برای مثال هر روز یادداشتی برای نشان دادن احترام یا قدر شناسی نسبت به خودتان بنویسید و آن را در جایی قرار بدهید که بتوانید آن را در طول روز ببینید. وقتی از دیگران تعریف و تمجید دریافت می‌کنید، اغلب احساس خوبی در شما ایجاد می‌کند؛ بنابراین، چرا خودتان آن را امتحان نکنید؟

هر روز تمرین قدردانی را انجام دهید. شما می‌توانید با قدردانی از آنچه دارید، عزت نفس سالم را در خودتان پرورش دهید. وقتی در حال مبارزه با افکار منفی خودمان هستیم، تمرکز بر چیزی که به خاطر آن بسیار قدردانیم، ما را در یک حالت انرژی مثبت قرار می‌دهد. تمرین قدردانی روشی فوق‌العاده برای بهبود خلق و خو، افزایش انرژی و مقابله با افکار منفی است. پیشنهاد می‌شود برای انجام بهتر و مؤثرتر این تمرین یک دفترچه قدردانی داشته باشید و هر روز یک چیز را که به خاطر آن سپاسگزار هستید، یادداشت کنید. وقتی روی داشته‌های خودتان تمرکز می‌کنید و برای آن‌ها سپاسگزار هستید، در زندگی‌تان شادتر خواهيد بود.

اولویت دادن به افزایش عزت نفس سالم مهم است زیرا احساس شما نسبت به خودتان می‌تواند بر همه جنبه‌های زندگی شما تأثیر بگذارد.

شما می‌توانید عزت نفس خودتان را با روش‌های زیر افزایش دهید:

  • گفتگوی درونی دلسوزانه و حمایت‌گرانه
  • توجه کردن به نحوه مقایسه خود با دیگران
  • بودن با افراد مثبت
  • تمرین مراقبت از خود
  • تمرین قدردانی

ایجاد عزت نفس شاید سخت باشد، اما شما تنها نیستید. همه گهگاه با عزت نفس پایین دست و پنجه نرم می‌کنند. مهم این است که بدانید و باور داشته باشید که می‌توانید از پسش بر بیایید.

به یاد داشته باشید که خواندن مطلب کافی نیست. برای به دست آوردن بهترین نتایج، باید هر چیزی را که در این مطلب یاد می‌گیرید، به صورت عملی تمرین کنید. تمرین، بخش مهمی از یادگیری ایجاد عزت نفس است. تمرین، بخش مهمی از یادگیری عشق به خود است.

منبع: 

How to Build Your Self-Esteem

راهکارهای بیان شده در بخش تمرینات سایت میکروگام، در منابع مختلف از جمله Psychology Today، forbes، Psychcentral ، Inc ، sciencedirect و سایر منابع معتبر و به‌روز ارائه شده است.
لطفاً توجه داشته باشید: مطالب و تمرینات سایت میکروگام بر پایه علم و تجربیات شخصی و حرفه‌ای افراد متخصص نوشته شده است و برای افرادی مفید خواهد بود که می‌خواهند خودشان را بهتر بشناسند، با ارزش‌ها، باورها، خواسته‌ها و نیازهای خودشان بیشتر آشنا شوند و عشق ورزیدن به خودشان را تمرین کنند. این مطالب، حکم مشاوره تخصصی و درمان ندارد.
تمرین سی و سوم: برای ایجاد عزت ‌نفس

آخرین تمرینات

فهرست