تمرین سی و دوم: برای پذیرش بدن خود

تمرین سی و دوم: برای پذیرش بدن خود

بدن همه ما نقاط ضعف و ناکاملی‌هایی دارد اما جامعه، نمی‌خواهد این حقیقت را بپذیرد و اجازه پذیرش بدن خودمان را به ما نمی‌دهد. آن برای این کار دلایل خودش را دارد و بعضی از این دلایل در ظاهر منطقی و قانع کننده نیز به نظر می‌رسند.

برای مثال، این تصور غلط وجود دارد که پذیرش بدن خود همان‌گونه که هست باعث ترویج عادات ناسالم می‌شود، اما این درست نیست.

تصور غلط و نادرست دیگری که وجود دارد این است که همه آدم‌ها را می‌توان بر اساس ظاهر و اندازه بدن قضاوت کرد. در حالی که ما با بدنمان تعريف نمی‌شویم.

اما جامعه بی‌اعتنا به حقیقت، فشار زیادی به افراد وارد می‌کند تا کامل باشند و این فشار می‌تواند برای زنان حتی بیشتر باشد.

در شرایطی که به طور مداوم بدنِ ما بر اساس انتظارات جامعه وارسی می‌شود، به سختی می‌توانیم بخش‌هایی از خودمان را که صحیح و سالم است اما از نظر زیبایی «ناکامل» محسوب می‌شود، بپذیریم.

چیزهایی مانند سلولیت، ترک‌های پوستی، لکه‌ها، جای زخم یا سوختگی کاملاً طبیعی هستند؛ با این حال، آن‌ها بر عزت‌نفس ما سنگینی می‌کنند چون صنعت زیبایی و محصولات آرایشی یکی از پول‌سازترین صنایع موجود در جهان است و کارش این است که ما را متقاعد کند بدنِ طبیعی ما ایراد دارد و باید آن را کامل و بی‌نقص کنیم.

استاندارهای زیبایی توسط مجلات و سلبریتی‌ها، فیلترهای شبکه‌های اجتماعی، اینفلوئنسرها، کمپین‌های تبلیغاتی برندها و نظام سرمایه‌داری که از مسائل مربوط به بدن سود می‌برند، تعریف و تعیین می‌شود.

این استاندارها معمولاً غیرممکن و دست نیافتنی هستند و توسط افرادی تعیین شده‌اند که کارشان دستکاری و تحریف واقعیت است و از راه تأثیرگذاری بر روی تصمیم و رفتار دیگران کسب درآمد می‌کنند.

اما با پذیرش بدن خود می‌توانیم قربانی استانداردهای «تعریف‌شده» در مورد زیبایی نباشیم و آگاهانه تصمیم بگیریم و رفتار کنیم.

پذیرش بدن خود چیست و چه تأثیری بر زندگی‌مان دارد؟

پذیرش بدن خود یعنی اینکه بدن خودمان را در هر حالتی دوست داشته باشیم و برای مراقبت از خودمان الگوها و روش‌هایی را دنبال کنیم که برای بدنِ ما خوب و مفید هستند.

با پذیرش بدن خود می‌فهمیم که نیاز نیست به زور بدنمان را تغییر بدهیم و خودمان را از خطرات ناشی از عادت‌های غذایی سخت‌گیرانه و زیاده‌روی در ورزش دور نگه می‌داریم.

چگونه گفتگوهای درونی منفی را به چالش بکشیم و بدن خود را در آغوش بگیریم.

با مدیریت صدای درونی خودمان، می‌توانیم آن را به روشی سازنده برای افزایش پذیرش بدن تبدیل کنیم.

توجه به نکات زیر، رابطه شما با بدنتان را بهبود می‌دهد.

بدن خودتان را با هیچ کس مقایسه نکنید. وقتی دائماً در تلویزیون، رسانه‌های اجتماعی و جلد مجلات افرادی را می‌بینیم که به ظاهر بدنی کامل و بی‌نقص دارند، به راحتی در دام مقایسه گرفتار می‌شویم. عامل اصلی مقایسه کردن خودمان با دیگران، شبکه‌های اجتماعی هستند. مشاهده پست‌های دیگران در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند باعث کاهش عزت‌نفس شود. زمانی که دست از مقایسه خودتان با دیگران بردارید و به خودتان یادآوری کنید که بدنِ افراد مختلف با هم متفاوت است، آن وقت این توانایی را پیدا می‌کنید که بدن خودتان را همان‌گونه که هست بپذیرید و قدر بدن منحصر به فرد خودتان را بدانید.

فعالیت‌هایی را انجام دهید که به شما احساس خوبی نسبت به خودتان بدهد. لباس‌هایی را بپوشید که به شما احساس خوبی نسبت به خودتان می‌دهند و باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شوند. کارهایی را انجام بدهید و در فعالیت‌هایی شرکت کنید که حال شما را خوب می‌کنند و باعث شادی و لذت شما می‌شوند. یوگا و یا دنبال کردن یک روتین مراقبت از پوست نمونه‌ای از این فعالیت‌ها هستند.

گفتگوی درونی منفی را به مثبت تبدیل کنید. آنچه به خودمان می‌گوییم مهم است. منفی صحبت کردن در مورد بدن خودمان کار بیهوده‌ای است، به خصوص در مورد چیزهایی که نمی‌توانیم تغییر دهیم. به جای آن می‌توانیم به خودمان بگوییم «جای زخم‌ها و ترک‌های پوستم بخشی از وجود من هستند و داستانِ زندگی من را بیان می‌کنند.»

قدر کارهای شگفت‌انگیزی را بدانید که بدنتان قادر به انجام آن‌هاست. هدف بدن شما این نیست که از لحاظ ظاهری خاص باشد.در حقیقت، آن برای انجام کارهای خاص ساخته شده است. بعضی از ما ممکن است محدودیت‌های جسمی داشته باشیم و این اشکالی ندارد. بهتر است به جای نگران بودن در مورد ظاهر و ناتوانی جسمی خودمان، روی کارهایی که بدن ما می‌تواند انجام بدهد تمرکز کنیم. بدن ما کارهای شگفت‌انگیزی می‌تواند انجام بدهد. برای مثال استخوان‌های شکسته را بهبود می‌دهد. هر روز سلول‌های جدید زیادی را تولید می‌کند تا جایگزین سلول‌های قدیمی ‌شوند. تفاوت بین هزاران رایحه و رنگ مختلف را تشخیص می‌دهد. در طول زندگی، شما را حمل می‌کند. با تمرین قدردانی از بدن خود و توجه کردن به کارهای باورنکردنی که هر روز انجام می‌دهد، ایراد گرفتن از ظاهر آن بیهوده و بی‌اهمیت می‌شود.

به یاد داشته باشید که خواندن مطلب کافی نیست. برای به دست آوردن بهترین نتایج، باید هر چیزی را که در این مطلب یاد می‌گیرید، به صورت عملی تمرین کنید. تمرین، بخش مهمی از یادگیری پذیرش بدن خود است. تمرین، بخش مهمی از یادگیری عشق به خود است.

منبع: 

?What is body positivity

راهکارهای بیان شده در بخش تمرینات سایت میکروگام، در منابع مختلف از جمله Psychology Today، forbes، Psychcentral ، Inc ، sciencedirect و سایر منابع معتبر و به‌روز ارائه شده است.
لطفاً توجه داشته باشید: مطالب و تمرینات سایت میکروگام بر پایه علم و تجربیات شخصی و حرفه‌ای افراد متخصص نوشته شده است و برای افرادی مفید خواهد بود که می‌خواهند خودشان را بهتر بشناسند، با ارزش‌ها، باورها، خواسته‌ها و نیازهای خودشان بیشتر آشنا شوند و عشق ورزیدن به خودشان را تمرین کنند. این مطالب، حکم مشاوره تخصصی و درمان ندارد.
تمرین سی و دوم: برای پذیرش بدن خود

آخرین تمرینات

فهرست