تمرین بیست و نهم: برای زندگی هدفمند خودساخته

تمرین بیست و نهم: برای زندگی هدفمند خودساخته

آرزوی همه ما این است که مهم و مؤثر باشیم. همه ما به دنبال دستاورد ارزشمندی هستیم تا از طریق آن بتوانیم خودمان را بخشی از چیزی اصیل و هدفمند بدانیم.

اما بسیاری از افراد باور دارند ارزشمند و مهم بودن دست‌نیافتنی است. آن‌ها نگران این هستند که توانایی و شایستگی لازم برای دستیابی به این هدفِ بزرگ را نداشته باشند. این افراد تصور می‌کنند باید ایده‌ای شگفت‌انگیز داشته باشند، سن خاصی داشته باشند، پول زیادی داشته باشند، یا قدرتمند و مشهور باشند تا بتوانند تفاوتی واقعی ایجاد کنند.

خبر خوب این است که هیچ یک از این چیزها برای تأثیرگذار بودن و ایجاد یک میراثِ ارزشمند و ماندگار ضروری نیست.

تنها چیزی که برای رسیدن به این جایگاه نیاز داریم این است که یک زندگی هدفمند داشته باشیم و تنها کاری که باید انجام دهیم این است که شروع کنیم. دستیابی به هر هدفِ مهمی با اولین قدم شروع می‌شود. برداشتن اولین قدم ممکن است سخت یا آسان باشد اما آنچه اهمیت دارد این است که اگر می‌خواهیم در زندگی‌مان به جایی برسیم و تأثیرگذار باشیم باید شروع کنیم و در مسیر شخصی خودمان قدم برداریم.

همه ما این توانایی را داریم که با انتخاب‌های روزانه‌مان زندگی مخصوص به‌ خودمان را تعیین کنیم و سازنده دنیایی باشیم که تک تک اجزای آن شبیه و متعلق به ماست. این همان دنیایی است که ما آن را با تمام باوری که به خودمان داشته‌ایم، ساخته‌ایم. دنیایی که منحصر به فرد و الهام بخش است.

زندگی هدفمند چرا مهم است؟

زندگی هدفمند یعنی ساختن زندگی خود بر اساس باورها و ارزش‌های اصلی خودمان.

اگر شما یک هدفی را در ذهنتان تصور می‌کنید و به سمتش حرکت می‌کنید به این معنی است که شما تصمیم گرفته‌اید سبک زندگی مخصوص به خودتان را داشته باشید و هدفمند زندگی کنید.

وقتی هدفمند زندگی کردن را انتخاب می‌کنیم، هر کاری که هر روز انجام می‌دهیم مبتنی بر ارزش‌ها و بر اساس باورهای اصلی ما خواهد بود و این فواید بسیاری برای سلامت روان دارد.

قبل از هر چیز، زندگی هدفمند استرس ما را کاهش می‌دهد زیرا مجبور نیستیم دائماً نگران جنبه‌های خوب و بد یک موقعیت یا تصمیم باشیم.

در واقع، هدفی که در زندگی انتخاب می‌کنیم چشم‌اندازی قانع‌کننده خلق می‌کند که برای ما حکم ستاره قطبی را دارد و ما را بر اساس باورها و ارزش‌های خودمان هدایت می‌کند.

فواید زندگی هدفمند:

  • حس عاملیت و قدرت انتخاب را در زندگی ما ایجاد می‌کند.
  • به ما امکان دسترسی به قدرتِ خود را می‌دهد.
  • از ما حمایت می‌کند تا در لحظه حال حضور داشته باشیم و خودمان را توانا و مؤثر بدانیم.
  • یک زندگی هدفمند، برای ما معنا و رضایتِ عمیق و قلبی به ارمغان می‌آورد زیرا این سبک از زندگی، اصیل و حقیقی است و به ما این امکان را می‌دهد تا همان‌گونه که هستیم زندگی کنیم.

آیا زندگی هدفمند همیشه راحت و آرامش‌بخش است؟

در حالی که زندگی هدفمند قدرتمند است، اما همیشه با خوشی، صلح و راحتی همراه نیست. گاهی اوقات، می‌تواند چالش‌برانگیز و حتی ناخوشایند باشد؛ به‌خصوص در ابتدای راه.

ممکن است متوجه شویم که دیگر با ارزش‌ها و سنت‌هایی که از خانواده، فرهنگ یا جامعه‌مان آموخته‌ایم ارتباط برقرار نمی‌کنیم و آن‌ها با ارزش‌ها و باورهای شخصی ما همخوانی ندارند. در همین نقطه از مسیر است که یافتن و انتخابِ راه درست برایمان بسیار دشوار و پرهزینه می‌شود.

هر چه به هسته اصلی آنچه برایمان اهمیت دارد نزدیک‌تر می‌شویم، از برخی از فعالیت‌ها و روابط آشنا اما آسیب‌رسان فاصله می‌گیریم و به سمت الگوهای جدید و سالم‌تر می‌رویم. در واقع، ما قدم در دنیایی می‌گذاریم که برایمان کاملاً ناآشناست و این می‌تواند در آغاز راه، برایمان سخت و ناراحت‌کننده باشد.

اما به یاد داشته باشید که برای دستیابی به بسیاری از چیزهای ارزشمند گاهی اوقات ناگزیریم سختی‌های زیادی را تحمل کنیم. نکته کلیدی این است که به راه خودتان ادامه دهید و به خودتان یادآوری کنید که در حال ساختن زندگی‌ای هستید که همسو با عمیق‌ترین اصول شماست.

نکاتی برای ساختن یک زندگی هدفمند

سعی کنید این نکات را امتحان کنید و مدتی را به تفکر در مورد ایده‌های خودتان اختصاص دهید. اینها می‌توانند به شما کمک کنند در هر کاری که انجام می‌دهید هدفمند عمل کنید.

به صداهای مزاحم گوش ندهید. دنیای امروز پر از عوامل حواس‌پرتی است که به راحتی می‌توانند شما را از ارزش‌ها و اهدافِ خودتان دور کنند. سعی کنید اجازه ندهید رسانه‌های اجتماعی، افراد دیگر یا هر چیز دیگری، صدایی بلندتر از صدای خواسته‌های درونی‌تان داشته باشند و انتظاراتِ خودشان را به شما دیکته و تحمیل کنند. از سرعت خودتان کم کنید تا بتوانید بزرگ‌ترین عوامل حواس‌پرتی در زندگی خودتان را شناسایی کنید و در نهایت، تصمیم بگیرید آن‌ها را محدود یا رها کنید.

ارزش‌های خود را شناسایی کنید. شناخت ارزش‌های خود پایه و اساس زندگی هدفمند است. پاسخ به این سؤالات می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد آنچه برای شما حیاتی و مهم است، بیشتر بدانید:

یک روز ایده آل، از صبح تا شب، برای شما چه شکلی است؟

چرا این چیزها اینقدر مهم هستند؟

چه فعالیت‌هایی باعث رضایت شما می‌شود یا به زندگی‌تان معنا می‌بخشد؟

وجه اشتراک این فعالیت‌ها چیست؟

دوست دارید چه چیزی را بیشتر یا کمتر داشته باشید؟

چه چیزی شما را ناراحت می‌کند؟

چه چیزی برای شما الهام بخش است؟

یک هدفِ صبحگاهی تعیین کنید. برای اینکه بتوانید ارزش‌های بزرگ خودتان را زندگی کنید، هر روز صبح برای خودتان یک هدف تعیین کنید. هدف شما ممکن است در چند کلمه یا یک جمله خلاصه شود. ممکن است یک یادآوری باشد برای اینکه دوست دارید امروز چطور رفتار کنید یا چه انتخاب‌هایی داشته باشید. شما هر روز صبح با هر روشی که با آن راحت‌تر هستید می‌توانید هدفِ روزانه خودتان را بیان کنید. برای مثال، می‌توانید چشمان خود را ببندید، دستان خود را روی قلبتان بگذارید و قبل از بیرون آمدن از رختخواب هدفِ خود را بگویید.

تمرکز مجدد. برای تجربه یک زندگی هدفمند نیاز نیست کل زندگی‌مان را تغییر بدهیم یا همه چیز را از صفر شروع کنیم. فقط کافی است هدفمند بودن را وارد زندگی و فعالیت‌های روزانه‌مان کنیم. برای مثال، هنگام پختن شام، سعی کنید از حواس پنج‌گانه خودتان برای توجه به بوها، مزه‌ها، بافت‌ها و آنچه می‌بینید و می‌شنوید، استفاده کنید. یا می‌توانید برای هر کاری که انجام می‌دهید یک معنی و هدف خاص پیدا کنید. «من این کار را برای ایجاد فضایی زیباتر و آرام‌تر انجام می‌دهم» یا «من این کار را برای مراقبت از خودم انجام می‌دهم.» یا «من پیاده‌روی می‌کنم چون می‌خواهم بیشتر احساس آرامش کنم.»

تغییرات کوچک ایجاد کنید: وقتی می‌دانیم چه چیزی برای ما مهم است، می‌توانیم بهترین انتخاب‌ها را به صورت روزانه برای خودمان داشته باشیم. حتی اگر این اقدامات در ظاهر کوچک به نظر می‌رسند. برای مثال، اگر متوجه شدید که استفاده از شبکه‌های اجتماعی قبل از خواب باعث بی‌خوابی شما می‌شود می‌توانید این عادت را کنار بگذارید. یا صبح‌ها به جای اینکه با عجله از رختخواب بیرون بیایید، سعی کنید این کار را به آهستگی انجام دهید تا بتوانید دوباره با خودتان اتصال و ارتباط برقرار کنید. یا یک تماس هفتگی با یک دوست داشته باشید تا دوستی خود را تقویت کنید.

یک ویژن بورد یا تابلوی اهداف بسازید. تابلوی اهداف به ما کمک می‌کند تا رؤیاهای خودمان را به شکل تصاویر و کلمات ببینیم، از نظر احساسی با اهداف خود ارتباط برقرار کنیم و هر روز برای محقق شدن آن‌ها کاری انجام دهیم. تصاویر، کلمات یا عباراتِ روی این تابلو به شما این قدرت را می‌دهند تا زندگی منحصر به فرد و دلخواه خودتان را بسازید.

اهدافِ خود را بازگو کنید. در زمان خواب، کارهایی را که در طول روز برای هدفی خاصی انجام داده‌اید، مرور کنید. شما می‌توانید به سادگی آن‌ها را در ذهن خود مرور کرده یا آن‌ها را در یک دفترچه یادداشت کنید. به عنوان مثال، اگر یکی از ارزش‌های شما این است که فردی دلسوز باشید، شاید به دوستی کمک کرده‌اید که در زندگی‌اش مشکلی دارد. نوشتن، به شما کمک می‌کند تا کارهایی را که هر روز با هدفِ خاصی انجام می‌دهید، پیگیری کنید.

به خودتان استراحت بدهید. زندگی هدفمند همچنین به معنای صبور بودن و شفقت به خود است. به این معنی که با خودتان مهربان‌تر باشید و به خودتان اجازه اشتباه کردن بدهید. سعی کنید گفتگوی درونی شما با خودتان همراه با مهربانی و عشق باشد نه از روی سرزنش و قضاوت.

زندگی هدفمند باعث شادی و کاهش استرس می‌شود؛ اما گاهی اوقات، به ویژه زمانی که در حال ایجاد برخی تغییرات هستیم، ممکن است شرایط کمی دشوار شود؛ به‌خصوص اگر هدفِ فعلی ما با آنچه در اوایل زندگی خود آموخته‌ایم مطابقت نداشته باشد.

به خودتان یادآوری کنید که تجربه طیفی از احساسات در طولِ مسیر زندگی هدفمند، کاملاً طبیعی است. به هر حال شما انسان هستید؛ انسانی که تصمیم گرفته بهترینِ خودش باشد و کاری را انجام بدهد که فکر می‌کند درست است.

به یاد داشته باشید که خواندن مطلب کافی نیست. برای به دست آوردن بهترین نتایج، باید هر چیزی را که در این مطلب یاد می‌گیرید، به صورت عملی تمرین کنید. تمرین، بخش مهمی از یادگیری نحوه ساختنِ یک زندگی هدفمند است. تمرین، بخش مهمی از یادگیری عشق به خود است.

منابع: 

Intentional Living: Tips to Be Intentional in Everything You Do

Intentional Living: Choosing a Life That Matters

راهکارهای بیان شده در بخش تمرینات سایت میکروگام، در منابع مختلف از جمله Psychology Today، forbes، Psychcentral ، Inc ، sciencedirect و سایر منابع معتبر و به‌روز ارائه شده است.
لطفاً توجه داشته باشید: مطالب و تمرینات سایت میکروگام بر پایه علم و تجربیات شخصی و حرفه‌ای افراد متخصص نوشته شده است و برای افرادی مفید خواهد بود که می‌خواهند خودشان را بهتر بشناسند، با ارزش‌ها، باورها، خواسته‌ها و نیازهای خودشان بیشتر آشنا شوند و عشق ورزیدن به خودشان را تمرین کنند. این مطالب، حکم مشاوره تخصصی و درمان ندارد.
تمرین بیست و نهم: برای زندگی هدفمند خودساخته

آخرین تمرینات

فهرست