تمرین چهل و هفتم: برای حضور داشتن و شاد بودن در لحظه حال

تمرین چهل و هفتم: برای حضور داشتن و شاد بودن در لحظه حال

اگر شاد بودن را جستجو می‌کنید، نشانگر این موضوع است که یک جورهایی در حال حاضر شاد نیستید.

شاید داشتن یک نقشه راه برای اینکه در کل زندگی‌مان کاملاً شاد باشیم، غیرواقعی و غیرقابل دستیابی باشد؛ بااین‌حال، بهترین راهبرد این است که یاد بگیریم چطور همین امروز و در این لحظه، واقعاً شاد باشیم.

اغلب ما، این تجربه را داشته‌ایم که برای یافتن شادمانی، نومیدانه تلاش کرده‌ایم و در نهایت، متوجه شده‌ایم که در مکان‌های نامناسب به دنبال آن بوده‌ایم. درواقع، ما در این فرایند انرژی خود را بیهوده صرف انجام کارهایی کرده‌ایم که فکر می‌کردیم ما را خوشحال خواهند کرد و زمان ارزشمند خود را تلف کرده‌ایم.

غافل از اینکه، حقیقت چیز دیگری است. اینکه همه ما همین حالا نیز از شادی برخورداریم و شادی در دسترس ماست. پذیرش این حقیقت به ما کمک می‌کند به جستجوی دیوانه‌وار خود پایان دهیم و شروع به تجربه شادی کنیم.

در این تمرین چند نکته را در مورد اینکه چطور در لحظه حال واقعاً شاد باشیم، یاد می‌گیریم.

باز بودن نسبت به تجربه‌های جدید. نباید انتظار داشته باشید، امروز هر آنچه انجام می‌دهید و تجربه می‌کنید، شما را شاد و هیجان‌زده کند. یک تجربه جدید باعث شادی شما می‌شود؛ به شرط اینکه برخی ناملایمات و غم و اندوه و دردی را که همراه آن است، تحمل کنید.

این امر به صبر و تمرین نیاز دارد؛ با این همه، عملی کردن آن مستلزم شجاعت است. چون درست است که این کار یادگرفتنی است؛ ولی انجام آن همیشه آسان نیست.

هر زمان که علیرغم همه ترس‌ها و تردیدها و عدم اطمینان، کار جدیدی را انجام می‌دهیم، به موفقیت خود افتخار می‌کنیم و خوشحال هستیم که بر ترسمان غلبه کرده‌ایم. در آن لحظه، شادی واقعی را تجربه خواهیم کرد.

تفاوت میان شادی واقعی و ساختگی را یاد بگیرید. گاهی ما شاد نیستیم فقط در ظاهر وانمود به شاد بودن می‌کنیم. این شادی واقعی نیست؛ فقط تلاشی است برای اینکه از طریق شادی ساختگی دیگران را فریب دهیم.

اما شادی واقعی، محصولِ مشارکت فعال در انجام کاری است. برای مثال فرض کنید شما پدر و مادری هستید که می‌دانید فرزندتان در مدرسه دوران سختی را می‌گذراند. به همین دلیل، با وجود مشغله زیاد تصمیم می‌گیرید زمانی را برای رفع مشکل پسر یا دختر خود اختصاص دهید. شما فرزندتان را دوست دارید و می‌خواهید به او کمک کنید تا بهترین کار را انجام بدهد.

وقتی فرزندتان از حمایت دلسوزانه و کمکِ شما تشکر می‌کند، شادی واقعی را تجربه خواهید کرد.

سخاوتمندانه و بی‌هیچ قید و شرطی به دیگران به خاطر موفقیتشان تبریک بگویید. زمانی که واقعاً برای موفقیت دیگران خوشحال هستید، در آن لحظه می‌توانید شادی واقعی را تجربه کنید.

از فرصت‌های زندگی‌تان استقبال کنید تا یاد بگیرید چطور واقعاً شاد باشید. شادی در بسیاری از سطوح وجود دارد. البته همیشه پر از خوشی نیست و همه چیز را در برنمی‌گیرد. بعضی‌ها، احساساتی هستند که از ته دل برمی‌آیند و بعضی‌ها، هم تلخ و هم شيرين هستند.

گاهی طوری شاد هستیم که احساس می‌کنیم داریم از شدتِ خوشحالی منفجر می‌شویم و گاهی، شادمانی آرام و بی‌صدا به سراغمان می‌آید.

نکته کلیدی این است که شادی خود را در لحظه بپذیرید و در زندگی‌تان دنبال چیزهای کوچکی بگرديد که لذت و خوشی زیادی به همراه دارند.

اتفاقات خوشایندی که در زندگی دیگران رخ می‌دهد، موفقیت‌های خودمان، یک روز آفتابی، داشتن بدنی سالم، وجود خانواده و دوستان خوب، پس‌انداز کافی، خانه‌ای امن و راحت، حیوانات خانگی دوست‌داشتنی که باعث خوشی و شادی بی‌پایان ما می‌شوند و خیلی چیزهای بیشتر، بهانه‌ای هستند تا بتوانیم شادی واقعی را تجربه کنیم.

درواقع، از صبح که از خواب بیدار می‌شوید تا شب و لحظه‌ای که به خواب می‌روید، با چیزهای زیادی سر و کار دارید و فرصت‌های بی‌شماری پیش روی شماست تا یاد بگیرید چطور واقعاً شاد باشید.

وقتی در کمال خوشحالی از این مجموعهٔ عظیم از تجربیات گران‌بها استفاده کنید خواهید فهمید که شاد بودن واقعی، همین امروز و در این لحظه، چه معنایی دارد.

به یاد داشته باشید که خواندن مطلب کافی نیست. برای به دست آوردن بهترین نتایج، باید هر چیزی را که در این مطلب یاد می‌گیرید، به صورت عملی تمرین کنید. تمرین، بخش مهمی از یادگیری حضور داشتن و شاد بودن در لحظه حال است. تمرین، بخش مهمی از یادگیری عشق به خود است.

منبع: 

How to Be Honestly Happy in the Present Moment

راهکارهای بیان شده در بخش تمرینات سایت میکروگام، در منابع مختلف از جمله Psychology Today، forbes، Psychcentral ، Inc ، sciencedirect و سایر منابع معتبر و به‌روز ارائه شده است.
لطفاً توجه داشته باشید: مطالب و تمرینات سایت میکروگام بر پایه علم و تجربیات شخصی و حرفه‌ای افراد متخصص نوشته شده است و برای افرادی مفید خواهد بود که می‌خواهند خودشان را بهتر بشناسند، با ارزش‌ها، باورها، خواسته‌ها و نیازهای خودشان بیشتر آشنا شوند و عشق ورزیدن به خودشان را تمرین کنند. این مطالب، حکم مشاوره تخصصی و درمان ندارد.
تمرین چهل و هفتم: برای حضور داشتن و شاد بودن در لحظه حال

آخرین تمرینات

فهرست