تمرین بیست و سوم: برای توقف مقایسه کردن خود با دیگران

تمرین بیست و سوم: برای توقف مقایسه کردن خود با دیگران

مقایسه کردن خود با دیگران ابزاری است که با آن میزان موفقیت خودمان را در قیاس با اشخاص دیگر اندازه‌گیری می‌کنیم.

ما در محیط خانواده، مدرسه و جامعه یاد گرفته‌ایم که مقایسه کردن می‌تواند الهام‌بخش باشد و انگیزه ما را افزایش دهد. درحالی‌که درباره نتایج تأسف‌آوری که این کار ممکن است داشته باشد چیزی نیاموخته‌ایم؛ اینکه در بدترین حالت، مقایسه کردن خود با دیگران می‌تواند موجب فراموش کردن هدف اصلی زندگی و نادیده گرفتن نقاط قوت خودمان شود.

همچنین، مقایسه کردن خود با دیگران ما را منزوی می‌کند و با احساس حسادت تنها می‌گذارد. وقتی احساس می‌کنیم که دائماً در حال رقابت هستیم، هر کاری می‌کنیم تا بهتر از دیگران باشیم و کارهایی مثل همکاری، اعتماد یا به اشتراک گذاشتن برای ما دشوار می‌شود؛ کارهایی که اجازه نمی‌دهند به انزوا کشیده شویم و برای رسیدن به اهدافمان به آن‌ها نیاز داریم.

در واقع، مقایسه کردن خود با دیگران مانع از این می‌شود که کاری را برای خودمان انجام دهیم و همواره در حال تلاش برای تحت تأثیر قرار دادن دیگران هستیم. در آن صورت، والدین، معلمان و محیط انتخاب‌های ما را تعیین می‌کنند و ما همیشه به دنبال احساس زودگذر موفقیت و خوشبختی خواهیم بود.

چطور مقایسه کردن خود با دیگران را متوقف کنیم؟

اگر منتقد آسیب‌رسان دائماً ما را با دیگران مقایسه می‌کند، در تکذیب او باید روی این نکته تأکید کنیم که افراد با هم فرق می‌کنند و هر کس نقاط ضعف و قوت خودش را دارد.

باید بر این مسئله پافشاری کنیم که حق داریم دقیقاً همانی باشیم که هستیم، بدون اینکه از این بابت ناراحت باشیم یا درباره خود قضاوتی بکنیم.

اگر تصور می‌کنیم در هر موقعیت یا رابطه‌ای، درباره ما قضاوت می‌شود، باید در تکذیب آن به این واقعیت اشاره کنیم که بسیاری از رویدادهای جهان هیچ ربطی به ما ندارد. خودمان را تشویق کنیم که مسائل را بررسی نماییم و تصور خاصی پیش خود نکنیم.

برای مبارزه با منتقدی که از شخصی‌سازی استفاده می‌کند می‌توانیم از این تکذیب‌ها استفاده کنیم:

  • صبر کن! مقایسه ممنوع!
  • افراد با هم فرق دارند و هر کس نقاط ضعف و قوتی دارد.
  • من، من هستم! مقایسه ممنوع!
  • می‌توانم خودم را به دقت توصیف کنم بدون اینکه لازم باشد خودم را با دیگران مقایسه کنم.
  • مسائل را بررسی کن.
  • بیشتر امور دنیا هیچ ربطی به من ندارد.
  • این‌قدر سوءظن نداشته باش!
  • هر کسی آن‌قدر سرگرم کار خودش است که به من نگاه نمی‌کند.

از طریق به خاطر سپردن این تکذیب‌ها و به یاد آوردن آن‌ها در هنگام حملات منتقد درونمان، می‌توانیم از مقایسه دست برداریم و فقط روی هدف خودمان تمرکز کنیم. با این روش، کارمان را بهتر انجام می‌دهیم و عزت‌نفسمان هم بالا می‌رود چون از کار خودمان لذت می‌بریم بدون اینکه مجبور باشیم رنج آن همه مقایسه‌های ناخوشایند را تحمل کنیم.

به یاد داشته باشید که خواندن مطلب کافی نیست. برای به دست آوردن بهترین نتایج، باید هر چیزی را که در این مطلب یاد می‌گیرید، به صورت عملی تمرین کنید. تمرین، بخش مهمی از یادگیری مقایسه نکردن خود با دیگران است. تمرین، بخش مهمی از یادگیری عشق به خود است.

منابع: 

کتاب رشد و افزایش عزت نفس نوشته‌ی مشترک دکتر ماتیو مک‌کی و پاتریک فنینگ

I was raised to compare myself to others

راهکارهای بیان شده در بخش تمرینات سایت میکروگام، در منابع مختلف از جمله Psychology Today، forbes، Psychcentral ، Inc ، sciencedirect و سایر منابع معتبر و به‌روز ارائه شده است.
لطفاً توجه داشته باشید: مطالب و تمرینات سایت میکروگام بر پایه علم و تجربیات شخصی و حرفه‌ای افراد متخصص نوشته شده است و برای افرادی مفید خواهد بود که می‌خواهند خودشان را بهتر بشناسند، با ارزش‌ها، باورها، خواسته‌ها و نیازهای خودشان بیشتر آشنا شوند و عشق ورزیدن به خودشان را تمرین کنند. این مطالب، حکم مشاوره تخصصی و درمان ندارد.
تمرین بیست و سوم: برای توقف مقایسه کردن خود با دیگران

آخرین تمرینات

فهرست