تمرین سی و هشتم: برای آسیب پذیری

تمرین سی و هشتم: برای آسیب پذیری

آسیب پذیر بودن در برابر دیگران، بر خلاف تصور بسیاری از ما نشانه صداقت و هوش هیجانی است و ما را شخصی قابل اعتماد می‌سازد. به کمک آسیب پذیری می‌توانیم با دیگران به طور شفاف و صریح ارتباط برقرار کنیم و از این طریق، رابطه‌ای مبتنی بر اعتماد ایجاد می‌شود.

افرادی که در موقعیت‌های مختلف آگاهانه و به درستی انتخاب می‌کنند آسیب پذیر شوند از اعتراف کردن به اشتباهات خود پروایی ندارند و به راحتی و بدون تعلل به خاطر خطایی که مرتکب شده‌اند عذرخواهی می‌کنند.

آسیب پذیری را می‌توان به عنوان میل و آمادگی برای پذیرش خطر ابراز احساسات و بیان صریح و صادقانه افکار، علیرغم ترس‌ها تعریف کرد. به همین دلیل، آسیب پذیر بودن برای برخی افراد می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

چرا آسیب پذیری مهم است؟

آسیب پذیری لازم و ضروری است و دلایل مختلفی دارد:

ایجاد آشنایی کامل و افزایش صمیمیت. مطالعات نشان می‌دهند، زمانی که ما در روابط خود با دیگران، درباره عواطف و احساساتمان آسیب پذیر هستیم و آن‌ها از ما حمایت می‌کنند، سطح صمیمیت افزایش پیدا می‌کند و از این طریق می‌توانیم روابط خودمان را تقویت کنیم.

افزایش حس اعتماد. ما فقط در برابر افراد قابل اعتماد زندگی‌مان می‌توانیم آسیب پذیر باشیم؛ افرادی که در کنار آن‌ها احساس امنیت می‌کنیم و ترس از خیانت نداریم یا خیالمان راحت است که به آسیب‌پذیری ما احترام می‌گذارند و قرار نیست در آینده از چیزی که در مورد آن آسیب پذیر هستیم، علیه ما استفاده کنند؛ بنابراین افزایش اعتماد، یکی دیگر از دلایل ضروری بودن آسیب پذیری است. در واقع، قبل از اینکه در مقابل کسی آسیب پذیر باشیم، باید با او احساس امنيت کنیم.

افزایش ابراز عواطف و احساسات. آسیب پذیری می‌تواند به ما کمک کند احساسات مثبت یا منفی خودمان را به زبان بیاوریم. تحقیقاتی که به تازگی در زمینهٔ آسیب پذیری و مقابله با استرس انجام شده نشان می‌دهند که آسیب پذیری با افزایش سطح ابراز عاطفی و حمایت اجتماعی همراه است.

موانع آسیب پذیری

یکی از مهم‌ترین موانع آسیب پذیری، ترس است. شما ممکن است به دلیل ترس از آزار رساندن به دیگران، ترس از طرد شدن یا ترس از خیانت و سوءاستفاده دیگران، آسیب پذیر بودن را انتخاب نکنید.

وقتی آگاهانه انتخاب می‌کنید در برابر دیگران آسیب پذیر شوید، خطر می‌کنید و از منطقه امن خود خارج می‌شوید. گاهی اوقات این خطر کردن به شما کمک می‌کند تا روابط نزدیک‌تری با دیگران ایجاد کنید و گاهی اوقات به شما یاد می‌دهد چه کسانی قابل اعتماد نیستند.

مانع دیگری که به ما اجازه نمی‌دهد آسیب پذیر باشیم، تجربیات تلخ گذشته است.

برای مثال، ممکن است قبلاً آسیب پذیر بودن در برابر شخصی، شما را به دردسر انداخته باشد و همین باعث شده دور خودتان دیوار بسازید. البته شما می‌توانید از این تجربه منفی برای یادگیری نحوه ایجاد اعتماد و آگاهی از نیات و اهداف دیگران بهره ببرید و در آینده، با دقت بیشتری آسیب پذیر شدن را انتخاب کنید.

چطور آسیب پذیرتر باشیم؟

اگر با آسیب پذیر بودن مشکل دارید، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به خودتان انجام دهید:

شفقت به خود را تمرین کنید. تمرین شفقت به خود به شما کمک می‌کند تا پس از نشان دادن آسیب پذیری، خودتان را قضاوت نکنید. درکِ شما از نشان دادن آسیب پذیری، قابل تغییر است. این بدان معنا است که می‌توانید نگرش منفی خودتان را نسبت به آسیب پذیری تبدیل به نگرش مثبت کنید تا از این طریق احساس شرم شما کاهش پیدا کند.

افرادی را پیدا کنید که از شما حمایت می‌کنند. این افراد برای کمک به پرورش آسیب پذیری، مناسب و مؤثر هستند. در حضور افراد سالمی که حامی و پشتیان شما هستند، دیگر لازم نیست نگران باشید که از صراحت و صداقت شما سوءاستفاده شود و یا اینکه کسی به اعتماد شما خیانت کند. حمایت اجتماعی – یا حمایت یک مربی زندگی یا درمانگر – به شما کمک می‌کند تا با احساسات و هیجانات اجتناب‌ناپذیر و طاقت فرسا کنار بیایید.

به یاد داشته باشید که خواندن مطلب کافی نیست. برای به دست آوردن بهترین نتایج، باید هر چیزی را که در این مطلب یاد می‌گیرید، به صورت عملی تمرین کنید. تمرین، بخش مهمی از یادگیری آسیب پذیری است. تمرین، بخش مهمی از یادگیری عشق به خود است.

منبع: 

The Good Kind of Vulnerability

راهکارهای بیان شده در بخش تمرینات سایت میکروگام، در منابع مختلف از جمله Psychology Today، forbes، Psychcentral ، Inc ، sciencedirect و سایر منابع معتبر و به‌روز ارائه شده است.
لطفاً توجه داشته باشید: مطالب و تمرینات سایت میکروگام بر پایه علم و تجربیات شخصی و حرفه‌ای افراد متخصص نوشته شده است و برای افرادی مفید خواهد بود که می‌خواهند خودشان را بهتر بشناسند، با ارزش‌ها، باورها، خواسته‌ها و نیازهای خودشان بیشتر آشنا شوند و عشق ورزیدن به خودشان را تمرین کنند. این مطالب، حکم مشاوره تخصصی و درمان ندارد.
تمرین سی و هشتم: برای آسیب پذیری

آخرین تمرینات

فهرست