تمرین چهل و چهارم: برای زمانی که احساس تنهایی می‌کنید

تمرین چهل و چهارم: برای زمانی که احساس تنهایی می‌کنید

اگر احساس تنهایی می‌کنید، بد نیست بدانید که فقط شما نیستید که این احساس را دارید. آدم‌های زیادی در دنیا هستند که احساس تنهایی می‌کنند؛ حتی زمانی که در جمع دیگران هستند و ظاهراً اطراف آن‌ها شلوغ است.

اما چه کاری می‌توانید برای احساس تنهایی خود انجام دهید؟

خوشبختانه، ابزارهایی وجود دارند که استفاده از آن‌ها در مواقعی که احساس تنهایی می‌کنیم، مفید است. در ادامه با یکی از آن‌ها آشنا خواهیم شد.

حلقه نگرانی، حلقه نفوذ و حلقه توجه

هر موقعیتی را می‌توان به سه حلقه تقسیم کرد که هر کدام، کوچک‌تر از دیگری است.

  • حلقه نگرانی
  • حلقه نفوذ
  • حلقه توجه

تمرین چهل و چهارم: برای زمانی که احساس تنهایی می‌کنید

حلقه نگرانی

حلقه نگرانی شامل همه چیزهایی است که ما نگران آن‌ها هستیم، اما کنترلی روی آن‌ها نداریم، مانند تغییرات آب و هوا، اقتصاد، بیماری، نحوه رانندگی دیگران و غیره.

اگر احساس تنهایی می‌کنید، حلقه نگرانی شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نحوه فکر کردن دیگران
  • آنچه دیگران هر روز انجام می‌دهند
  • پسندیده شدن یا نشدن شما توسط دیگران
  • آنچه دیگران در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند

وقتی به چیزهایی که داخل حلقه نگرانی هستند نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که در مورد بعضی از آن‌ها کوچک‌ترین اختیار و کنترلی نداریم. ما نمی‌توانیم هیچ تأثیری بر تصمیم‌های دیگران یا تهدید و عواقبِ اتفاقات ناگوار داشته باشیم.

بنابراین، صرف انرژی و زمان زیاد برای اموری که داخل حلقه نگرانی هستند، بیهوده به نظر می‌رسد.

ما نه تنها نمی‌توانیم در این حلقه چیزی را تغییر بدهیم، بلکه توجه بیش از حد به آن باعث ایجاد احساس تنهایی نیز می‌شود.

حلقه نفوذ

حلقه نفوذ کوچک‌تر است. این حلقه شامل همه چیزهایی است که ما به آن‌ها اهمیت می‌دهیم و در واقع می‌توانیم کاری در مورد آن‌ها انجام دهیم.

برای مثال، می‌توانیم برای تندرستی خودمان یا برنامه آخر هفته فرزندمان کاری بکنیم.

حلقه توجه

اما به طور معمول، در کوچکترین حلقه یعنی حلقه سوم یا حلقه توجه، می توانیم به شکل موثرتری از وقت و انرژی خودمان استفاده کنیم.

در این حلقه مواردی وجود دارد که ضمن اهمیت دادن به آن‌ها، می‌توانیم تحت کنترلشان داشته باشیم، به علاوه با رسالتمان همسو و هماهنگ است. صرف وقت و انرژی در حلقه‌های نگرانی و نفوذ، اثربخشی‌مان را کاهش می‌دهد.

به طور مثال، وقتی در حلقه نگرانی دست به عمل می‌زنیم، وقت و انرژی‌مان را صرف چیزهایی می‌کنیم که هیچ کنترلی بر آن‌ها نداریم.

وقتی در حلقه نفوذمان وارد عمل می‌شویم، چه بسا کاری خوب و مفید به ثمر برسانیم اما شاید با صرف این وقت و انرژی می‌توانستیم کاری بهتر صورت دهیم.

اما وقتی اهدافی را در حلقه توجه تعیین می‌کنیم و به آن جامه عمل می‌پوشانیم، از وقت و نیروی خویش حداکثر استفاده را می‌کنیم.

تجربه نشان می‌دهد تا وقتی که تلاش‌های خود را به حلقه توجه معطوف کنیم، حلقه نفوذمان گسترش یافته و راه‌های مثبتی برای تأثیرگذاری بر افراد و موقعیت‌ها در اختیارمان قرار می‌گیرد.

چه طور باید شروع کرد؟

تمرکز خود را تغییر دهید.

احساس تنهایی باعث می‌شود به آسانی بر چیزهایی که در حلقه نگرانی قرار دارد تمرکز کنید.

درست است که حلقه نگرانی بزرگ است و بر همه بخش‌های زندگی روزمره ما – از کار گرفته تا روابط ما و نحوه رفتارمان در جمع – تأثیر می‌گذارد، ، اما اگر بیش از حد روی این حلقه بزرگ تمرکز کنید، احتمالاً چیزی جز ناامیدی و عصبانیت نصیبتان نخواهد شد و همچنان، احساس تنهایی شما را آزار خواهد دارد.

بنابراین، بهترین روش برای کاهش احساس تنهایی این است که یک حلقه کوچک‌تر بکشید.

کارهایی که هر روز انجام می‌دهید در کوچک‌ترین حلقه یعنی حلقه توجه و اختیار شما قرار دارند و می‌توانید بر آن‌ها کنترل داشته باشید. برای مثال، اگر در خانه احساس تنهایی می‌کنید می‌توانید به یک مکان عمومی مانند پارک بروید و خودتان را در معرض ارتباط با دیگران قرار بدهید. این کار قرار نیست معجزه کند اما ممکن است قدم کوچکی برای بهتر شدن حالتان باشد.

برداشتن گام‌های کوچک به مرور زمان به شما کمک می‌کند تغییراتی واقعی در شرایط خود به وجود بیاورید و با این روش، کمی از حسِ تنهایی خود کم کنید.

به یاد داشته باشید که خواندن مطلب کافی نیست. برای به دست آوردن بهترین نتایج، باید هر چیزی را که در این مطلب یاد می‌گیرید، به صورت عملی تمرین کنید. تمرین، بخش مهمی از یادگیری عشق به خود است.

منابع: 

Lonely? Draw a Smaller Circle

7 habits of highly effective people

کتاب آیین زندگی مردمان موثر اثر استفان کاوی ترجمه محمدرضا آل یاسین

راهکارهای بیان شده در بخش تمرینات سایت میکروگام، در منابع مختلف از جمله Psychology Today، forbes، Psychcentral ، Inc ، sciencedirect و سایر منابع معتبر و به‌روز ارائه شده است.
لطفاً توجه داشته باشید: مطالب و تمرینات سایت میکروگام بر پایه علم و تجربیات شخصی و حرفه‌ای افراد متخصص نوشته شده است و برای افرادی مفید خواهد بود که می‌خواهند خودشان را بهتر بشناسند، با ارزش‌ها، باورها، خواسته‌ها و نیازهای خودشان بیشتر آشنا شوند و عشق ورزیدن به خودشان را تمرین کنند. این مطالب، حکم مشاوره تخصصی و درمان ندارد.
تمرین چهل و چهارم: برای زمانی که احساس تنهایی می‌کنید

آخرین تمرینات

فهرست