تمرین بیست و هشتم: برای گوش دادن به حرف خودمان

تمرین بیست و هشتم: برای گوش دادن به حرف خودمان

یادگیری نحوه گوش دادن به خود باعث ایجاد اعتماد به نفس و خودآگاهی می‌شود.

با این کار، ممکن است بفهمیم در مسیری هستیم که برای ما ساخته شده است و احساس کنیم چقدر شاد و آرام هستیم. این روش، کمک می‌کند تا زندگی خود را به سمتی هدایت کنیم که همیشه آرزویش را داشتیم و کارهایی را انجام دهیم که برایمان مهم است.

ما می‌توانیم از طریق مشاهده افکار و احساسات خودمان، بدون قضاوتِ آن‌ها، گوش دادن به خود را تمرین کنیم.

به این فکر کنید که چقدر دوست دارید توسط دیگران شنیده شوید. به جای اینکه منتظر بمانید تا دیگران به شما گوش دهند، روی گوش دادن به خود تمرکز کنید. وقتی تمرین می‌کنید که به حرفِ خودتان گوش دهید، بیشتر با آنچه ذهن، بدن و روح شما می‌خواهد یا نیاز دارد هماهنگ‌ می‌شوید.

ممکن است یادگیری مهارت گوش دادن به صدای درونی خودمان کمی زمان‌بر باشد اما به تدریج و با گذشت زمان متوجه می‌شوید که می‌توانید به غریزه خود اعتماد کنید، به نیازهای خود احترام بگذارید و شهود خودتان را محترم بشمارید.

چطور گوش دادن به حرف خود را تمرین کنیم؟

یادگیری نحوه گوش دادن به خود مستلزم اعتماد به کشف و شهود و حسِ درونی خود است.

ایجاد و به‌کارگیری عادت‌های جدید در زندگی می‌تواند به ما کمک کند به خودمان اعتماد کنیم. این عادت‌ها شامل موارد زیر است:

ارزش‌های خود را بشناسید. آگاه شدن درباره آنچه به آن باور داریم می‌تواند همه چیز را در زندگی ما تغییر دهد. این کار باعث می‌شود به چیزی که از آن راضی نیستیم تن ندهیم و بر اساس باورهای خودمان زندگی کنیم.

افکار منفی خود را بشناسید. افکار منفی ممکن است باعث شود افکار درونی خود را نادیده بگیریم. شناخت منتقد درونی به شما کمک می‌کند افکار سمی را تأیید نکنید. سپس، آنچه می‌دانید درست است را جایگزین افکار سمی و منفی کنید.

آشفتگی در ذهن خود را نادیده بگیرید. ممکن است صدای ناهنجار افکار منفی به گوش شما برسد و افکار پراکنده و آشفته، ذهن شما را مشغول کرده باشند. ما برای گوش دادن به خود و غلبه بر منفی گرایی نیاز داریم به این هیاهو و همهمه توجه نکنیم تا بتوانیم به درونی‌ترین افکار خود دسترسی پیدا کنیم. یادگیری نحوه تفاوت قائل شدن بین افکار آسیب‌رسان و افکار واقعی به شما کمک می‌کند به خودتان گوش دهید.

هر روز با خودتان ارتباط برقرار کنید. با خبر شدن از اوضاع و احوال خودتان مستلزم پرسیدن سؤالات ناراحت‌کننده از خودتان است. شاید اینکه هر روز از خودتان بپرسید «چرا» و «چطور» ناراحت‌کننده به نظر برسد اما به ما این امکان را می‌دهد تا با درونی‌ترین افکار خود اتصال و ارتباط برقرار کنیم. با این روش، گوش دادن به خود و اعتماد کردن به آنچه می‌دانیم درست است را تمرین می‌کنیم.

چیزهایی که نمی‌توانید کنترل کنید را رها کنید. گوش دادن به خود زمانی برای شما امکان‌پذیر می‌شود که بتوانید آنچه تحت کنترل شما نیست را رها کنید. ما می‌دانیم چه چیزی برایمان خوب است و باید بی‌خیال بقیه چیزها شویم. این نکته ممکن است به معنای فاصله گرفتن از افرادی باشد که دیگر هیچ شباهتی با آن‌ها نداریم.

بین خواسته‌های خود و انتظاراتِ جامعه تفاوت قائل شوید. اولین گام برای گوش دادن به خود این است که بدانید شما چه خواسته‌ای دارید و جامعه از شما چه انتظاری دارد و این دو چه فرقی با هم دارند. وقتی یاد بگیریم به طور مستقل و جدا از حرف‌های بقیه به حرف‌های خودمان توجه کنیم، همه چیز در جای خودش قرار می‌گیرد. همچنین، این روش برای کاهش سطح استرس و افزایش اعتماد به نفس و عزت‌نفس ما نیز مؤثر خواهد بود.

با نگاه کردن به درون است که می‌توانیم شجاعت، راهنمایی و شفقت لازم را برای شفا و بهبود خودمان به دست بیاوریم. ما مجبور نیستیم ایده‌های دیگران درباره خوشبختی را دنبال و عملی کنیم.

این زندگی متعلق به شماست، بنابراین بهترین تصمیم را برای خودتان بگیرید. به جای اینکه صرفاً به دنبال کسب تأیید و رضایت دیگران باشید، کاری را انجام دهید که شما را خوشحال می‌کند و از انجامش لذت می‌برید.

به یاد داشته باشید که خواندن مطلب کافی نیست. برای به دست آوردن بهترین نتایج، باید هر چیزی را که در این مطلب یاد می‌گیرید، به صورت عملی تمرین کنید. تمرین، بخش مهمی از یادگیری مهارت گوش دادن به خود است. تمرین، بخش مهمی از یادگیری عشق به خود است.

منبع: 

How to Listen to Yourself

راهکارهای بیان شده در بخش تمرینات سایت میکروگام، در منابع مختلف از جمله Psychology Today، forbes، Psychcentral ، Inc ، sciencedirect و سایر منابع معتبر و به‌روز ارائه شده است.
لطفاً توجه داشته باشید: مطالب و تمرینات سایت میکروگام بر پایه علم و تجربیات شخصی و حرفه‌ای افراد متخصص نوشته شده است و برای افرادی مفید خواهد بود که می‌خواهند خودشان را بهتر بشناسند، با ارزش‌ها، باورها، خواسته‌ها و نیازهای خودشان بیشتر آشنا شوند و عشق ورزیدن به خودشان را تمرین کنند. این مطالب، حکم مشاوره تخصصی و درمان ندارد.
تمرین بیست و هشتم: برای گوش دادن به حرف خودمان

آخرین تمرینات

فهرست