تمرین بیست و چهارم: برای درمان گذشته و زندگی در زمان حال

تمرین بیست و چهارم: برای درمان گذشته و زندگی در زمان حال

گذشته وضعیت امروز ما را شکل می‌دهد و به ما کمک می‌کند خودمان را بشناسیم و خط مشی خود را در زندگی تشخیص دهیم؛ اینکه داریم به کجا می‌رویم و چه آینده‌ای در انتظار ماست.

بنابراین، طبیعی است که از تجربیات گذشته خود به عنوان یک مرجع برای فهم اکنون، حداکثر بهره را ببریم.

تصمیماتی که در زمان حال می‌گیریم اغلب متأثر از گذشته ما هستند. اگر برداشت سالمی از گذشته خودمان داشته باشیم می‌توانیم از آن به عنوان راهنمایی برای انتخاب‌ها و تصمیم‌های بهتر استفاده کنیم و قدم در راهی نگذاریم که برایمان درد و رنج و پشيمانی به بار می‌آورد.

بااین‌حال، برای بعضی از ما گذشته محل توقف است نه محل تأمل؛ به عبارت دیگر، ما به جای اینکه گذشته خودمان را فرصتی برای یادآوری و آموختن بدانیم، آن را مقصد و خط پایان در نظر می‌گیریم.

افرادی که درگیر درد و افسوس گذشته هستند احساس به دام افتادگی می‌کنند. انگار که در نقطه‌ای از زندگی‌شان گير کرده‌اند و نمی‌توانند به جلو پيش بروند.

احساس عدم توانایی در رها کردن گذشته می‌تواند منجر به افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) یا حتی خودکشی شود.

مهم‌ترین علائمی که نشان می‌دهد ما در گذشته زندگی می‌کنیم
  • هنگام گفتگو با دیگران به زمان‌های خاص، افراد خاص یا موقعیت‌های خاص برمی‌گردیم و اشاره می‌کنیم.
  • به سمت افرادی جذب می‌شویم که به ما آسیب می‌زنند.
  • هنگامی‌که اختلافاتی پیش می‌آید، بحث‌ها و رنجش‌های گذشته را دوباره مطرح می‌کنیم.
  • به راحتی خسته یا ناامید می‌شویم.
  • وضعیت فعلی خودمان را با گذشته مقایسه می‌کنیم.
  • تروما یا رویدادهای دردناک گذشته در ذهن ما تکرار می‌شود.
  • خودویرانگر هستیم.
  • از روابط برای پر کردن خلأ تنهایی و یأس خودمان استفاده می‌کنیم.
  • منتظر یک اتفاق بد هستیم و از آینده می‌ترسیم.
  • در دام رفتار تکانشی گرفتار شده‌ایم.
  • حس پشیمانی ناشی از تصمیم‌گیری تکانشی ما را آزار می‌دهد.
  • با افراد جدید یا تجربیات جدید به شیوه‌ی تفکر «همه یا هیچ» برخورد می‌کنیم و همه چیز را سیاه یا سفید می‌بینیم.
  • از افراد جدید یا تجربیات جدید اجتناب می‌کنیم.
 چطور گذشته را درمان کنیم؟

درمان گذشته و رهایی از درد گذشته و تجربیات آسیب‌زا چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد. این فرآیندی است که به صبر، فداکاری و تعهد برای تغییر، نیاز دارد.

ما انسان‌ها به طور ذاتی تمایل داریم احساس خوبی داشته باشیم و احساس بد را به حداقل برسانیم. به‌گونه‌ای که اغلب برای اجتناب از درد، به رفتارهای خودویرانگر روی می‌آوریم.

گاهی تجربه یک رویداد دردناک مانند خیانت یا از سر گذراندن سایر چالش‌ها و تجربیات آسیب‌زا، زمینه را برای تنظیم مجدد غریزه‌ی محافظت از خودمان فراهم می‌کند. ما ممکن است در حالت «جنگ یا گریز» زندگی کنیم و مدام در انتظار دردهای بیشتری در زندگی خودمان باشیم؛ دردهایی که ناخودآگاه از طریق اعمال و رفتارمان به استقبال آن می‌رویم.

چطور در زمان حال زندگی کنیم؟

ایده‌های زیادی برای تمرین زندگی در زمان حال وجود دارد اما برای شروع می‌توانیم از این روش‌ها کمک بگیریم:

برای خودمان حریم شخصی تعیین کنیم. یک راه کلیدی و بسیار مهم برای رها کردن گذشته و زندگی در زمان حال، تعیین حریم شخصی است. این کار به ما زمان کافی می‌دهد تا شفا و بهبود پیدا کنیم و با سرعت خودمان پیش برویم. با تعیین حریم شخصی می‌توانیم دقیق‌تر انتخاب کنیم که چه چیزی یا چه کسی را به زندگی خودمان راه دهیم و به چه چیزی یا چه کسی اهمیت ندهیم و توجه نکنیم.

گذشته خود را بپذیریم. گذشته اتفاقی است که افتاده و پایان‌یافته است. ما نمی‌توانیم آن را تغییر دهیم. گیر افتادن در گذشته فقط به نیروهای بالقوه و توانایی‌های ما در زمان حال آسیب می‌رساند. پذیرش این حقیقت که گذشته تمام شده است به ما این امکان را می‌دهد تا برای آن سوگواری کنیم و بار غم گذشته‌ای را که با خود حمل می‌کنیم بر زمین بگذاریم تا از درد و رنج رها شویم.

ذهن آگاهی را تمرین کنیم. ذهن آگاهی یعنی اینکه یاد بگیریم چطور در زمان حال بمانیم و هنگامی‌که شرایط یا رویدادی هیجانات ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ما را برانگیخته می‌کند، ذهن خودمان را آرام کنیم. زندگی در زمان حال بخش بزرگی از عشق به خود است. تمرین‌ها و فعالیت‌های مبتنی بر ذهن آگاهی می‌تواند به ما کمک کند گذشته خود را درمان کنیم و از آن رها شویم تا بتوانیم از زیستن در اکنون لذت ببریم.

برای مدتی ارتباط خودمان را با دیگران محدود کنیم. در حین کار بر روی شفا و بهبود خودمان، نیاز داریم به عنوان روشی برای مراقبت از خود موقتاً ارتباط خودمان را با شبکه‌های اجتماعی، خانواده و دوستانمان قطع کنیم. زمانی که تنها هستیم، می‌توانیم خودمان را بیشتر و بهتر بشناسیم و توجه و عشقی را که برای دست کشیدن از زندگی در گذشته نیاز داریم به خودمان بدهیم.

به یاد داشته باشید که خواندن مطلب کافی نیست. برای به دست آوردن بهترین نتایج، باید هر چیزی را که در این مطلب یاد می‌گیرید، به صورت عملی تمرین کنید. تمرین، بخش مهمی از یادگیری زندگی در زمان حال است. تمرین، بخش مهمی از یادگیری عشق به خود است.

منابع: 

Healing from the Past and Living in Your Present

How to Live In The Moment And Be More Present

راهکارهای بیان شده در بخش تمرینات سایت میکروگام، در منابع مختلف از جمله Psychology Today، forbes، Psychcentral ، Inc ، sciencedirect و سایر منابع معتبر و به‌روز ارائه شده است.
لطفاً توجه داشته باشید: مطالب و تمرینات سایت میکروگام بر پایه علم و تجربیات شخصی و حرفه‌ای افراد متخصص نوشته شده است و برای افرادی مفید خواهد بود که می‌خواهند خودشان را بهتر بشناسند، با ارزش‌ها، باورها، خواسته‌ها و نیازهای خودشان بیشتر آشنا شوند و عشق ورزیدن به خودشان را تمرین کنند. این مطالب، حکم مشاوره تخصصی و درمان ندارد.
تمرین بیست و چهارم: برای درمان گذشته و زندگی در زمان حال

آخرین تمرینات

فهرست