تمرین سی و پنجم: برای احترام به خود

تمرین سی و پنجم: برای احترام به خود

احترام به خود یعنی اینکه به خودمان عشق بورزیم و در ارتباط با خودمان رفتار با ملاحظه‌ای داشته باشیم. این نتیجه پایبند بودن به ارزش‌های خودمان است.

هر چه بیشتر، رفتار ما همسو و هماهنگ با ارزش‌ها و باورهایمان باشد، احساس رضایت و اعتماد به نفس بیشتری خواهیم داشت که این امر، احساس راحتی، سلامتی و شادمانی بیشتری را برای ما به همراه دارد.

همچنین، احترام به خود مانع از مقایسه کردن خودمان با دیگران می‌شود. به ویژه در دنیای امروز که مقایسه کردن خود با کسانی که تصور می‌کنیم زندگی بهتری دارند، در پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام رایج است.

پایین بودن سطح احترام به خود منجر به افزایش تمایلِ ما به مقایسه‌های اجتماعی مخرب می‌شود. پیامد چنین اتفاقی این است که در ما احساس بدتری نسبت به خودمان ایجاد می‌شود؛ بنابراین، فکر می‌کنیم به اندازه کافی خوب نیستیم و دستاوردهای ما ارزش چندانی ندارند.

در اصل، احترام به خود نوعی مراقبت از خود است.

کسی که به خودش احترام می‌گذارد خودش را همان‌گونه که هست می‌پذیرد و می‌تواند حس تعلق و امنیت را تجربه کند. پذیرش خویشتن و احساس تعلق برای سلامتِ روان ما بسیار مهم هستند.

چند نکته در مورد احترام به خود

اگر نیاز دارید بیشتر به خودتان اهمیت بدهید و به فکر پرورش احترام به خود هستید، توجه به این نکات می‌تواند به شما در برداشتن اولین قدم کمک کند.

ارزش‌های خود را بررسی و بازبینی کنید. اگر احترام به خود به معنای عمل کردن بر اساس ارزش‌هایتان است، اولین قدم باید این باشد که ارزش‌های خودتان را به طور شفاف مشخص کنید. ارزش‌ها، باورهای محکمی هستند درباره آنچه برای ما در زندگی مهم یا مطلوب است. برای مثال، یکپارچگی، رواداری، وفاداری، صداقت، ثبات قدم، بخشش و گشاده دستی، کمک کردن، خرد، تعهد. برای تعریف ارزش‌های اصلی خود، می‌توانید این دو سؤال را از خودتان بپرسید:

برای چه چیزی در زندگی بیشتر ارزش قائل هستید؟

آیا کارهایی که هر روز انجام می‌دهید شما را به چیزهایی که برایتان ارزشمند است، نزدیک‌تر می‌کند یا دورتر؟

هنگامی‌که اولین تمرین را انجام دادید، به این سؤالات تأمل‌برانگیز هم فکر کنید:

چه کسی را تحسین می‌کنید و چرا؟

درباره چه چیزهایی در زندگی‌تان حاضر به سازش نیستید؟

دوست دارید به عنوان چه کسی شناخته شوید؟

در یک رابطه دوستانه چه چیزی برای شما مهم است؟

در یک رابطه عاشقانه چه چیزی برای شما مهم است؟

به نظر شما با افرادی که دیدگاه‌ها و تجربیات متفاوت دارند چطور باید رفتار کرد؟

سعی کنید با خودتان صادق باشید و روی این سؤالات و سؤالات مشابه کار کنید. توجه داشته باشید که در هنگام بررسی ارزش‌های خودتان، انتظارات فرهنگی یا خانوادگی را رها کنید تا بتوانید تشخیص دهید که چه چیزی برایتان مهم است.

یک لیست از روابط خودتان تهیه کنید. احتمالاً در انزوای کامل زندگی نمی‌کنید و با افرادی هر چند محدود در ارتباط هستید. احترام به خود کنار آدم‌هایی شروع می‌شود که انتخاب می‌کنید در زندگی و قلبتان باشند؛ آدم‌هایی که به شما قدرت می‌دهند تا خود واقعی‌تان را بپذیرید و در آغوش بگیرید.

به این سؤالات فکر کنید:

 آیا روابط شما با اطرافیانتان مفید و سازنده است؟

آیا افراد مهم زندگی‌تان از رؤیاها، نظرات، سبک زندگی و ترجیحات شما حمایت می‌کنند؟

اگر پاسخ شما به این سؤالات منفی است بنابراین نیاز دارید برای خودتان حریم شخصی تعیین کنید. مرزهایی که مشخص می‌کنید، به دیگران نشان می‌دهد که شما چه چیزی را حاضر هستید بپذیرید و تایید و تحمل کنید.

روی فعالیت‌هایی که از آن‌ها لذت می‌برید تمرکز کنید. احترام به خود همچنین در مورد رضایت از زندگی است و ممکن است با صرف زمان و تلاش برای انجام کارهایی که به آن‌ها علاقه دارید، شروع شود. درست است این همیشه امکان‌پذیر نیست، اما سعی کنید فعالیت‌هایی را که شما را هیجان‌زده می‌کنند، در برنامه خودتان بگنجانید. این فعالیت‌ها می‌توانند با زندگی اجتماعی، مدرسه یا کار شما مرتبط باشند.

برخی از آن‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

شروع یک سرگرمی جدید یا انجام یک سرگرمی قدیمی که قبلاً شما را خوشحال می‌کرد.

تعیین اهداف حرفه‌ای خود و ایجاد برنامه‌های 90 روزه که وظایف خاصی را شامل می‌شوند و به شما در دستیابی به این اهداف کمک می‌کنند.

خواندن یک کتاب جدید داستانی یا کتابی در مورد رشد شخصی و پیشرفت شغلی.

راه‌اندازی یک وبلاگ، ولاگ یا ژورنال شخصی

رقصیدن، آواز خواندن یا گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود

شروع یک برنامه ورزشی جدید

یادگیری آشپزی

مراقبت از خودتان را تمرین کنید. احترام گذاشتن به خود به معنای مراقبت از خود از نظر ذهنی، عاطفی، اجتماعی و جسمی است.

 فعالیت‌های مراقبت از خود می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

تکنیک‌های آرام سازی برای مدیریت اضطراب و استرس

گذراندن وقت در طبیعت

ارتباط با افراد مورد علاقه خود، حتی اگر به صورت مجازی باشد.

پیروی از یک رژیم غذایی سالم و مقوی

کم کردن سرعت و توقف برای استراحت و به دست آوردن انرژی از دست رفته

نیازهای خود را شناسایی کنید. نیازهای شما چیست؟ چه چیزی باعث می‌شود احساس رضایت و شادمانی داشته باشید؟ به طور روزانه نیازهای خود را بررسی کنید و به جای شرمساری به خاطر داشتن این نیازها، برای برآورده کردن آن‌ها تلاش کنید. طبیعی است که از صرف زمان زیاد برای خودتان دلهره داشته باشید، به خصوص اگر مسئولیت‌های شما شامل مراقبت از دیگران باشد؛ اما توجه به نیازهایتان برای سلامت و رضایت شما ضروری است و حتی می‌تواند شما را برای مراقبت بهتر از دیگران آماده کند.

تفاوت بین احترام به خود و عزت نفس چیست؟

عزت نفس درباره این است که چقدر خودتان را دوست دارید و احترام به خود نحوه نشان دادن این عشق به خودتان است.

معمولاً داشتن عزت نفس بالا به شما انگیزه می‌دهد که بیشتر به خودتان احترام بگذارید.

البته عزت نفس، به تعامل ما با دنیا و توانایی‌هایمان بستگی دارد اما احترام به خود مشروط به موفقیت یا عملکرد ما نیست بلکه بیشتر یک دیدگاه پذیرفته شده نسبت به خود و ارزشمان است.

به عبارت دیگر، احترام به خود مربوط به ارزش و پذیرش است و عزت نفس راجع به ارزیابی توانایی‌ها و مهارت‌هاست.

احترام به خود درک کردن و احترام گذاشتن به نیازهای خود است. اینکه ارزش خود را بدانید و بر اساس آن عمل کنید.

برای تمرین احترام به خود نیاز دارید ارزش‌های خود را شناسایی کرده، حد و مرزها را تعیین کنید و از طریق مراقبت از خود به فکر برآورده کردن نیازهای خود باشید.

به یاد داشته باشید که خواندن مطلب کافی نیست. برای به دست آوردن بهترین نتایج، باید هر چیزی را که در این مطلب یاد می‌گیرید، به صورت عملی تمرین کنید. تمرین، بخش مهمی از یادگیری احترام به خود است. تمرین، بخش مهمی از یادگیری عشق به خود است.

منبع: 

How to Regain Your Self-Respect and Why It Matters

 

راهکارهای بیان شده در بخش تمرینات سایت میکروگام، در منابع مختلف از جمله Psychology Today، forbes، Psychcentral ، Inc ، sciencedirect و سایر منابع معتبر و به‌روز ارائه شده است.
لطفاً توجه داشته باشید: مطالب و تمرینات سایت میکروگام بر پایه علم و تجربیات شخصی و حرفه‌ای افراد متخصص نوشته شده است و برای افرادی مفید خواهد بود که می‌خواهند خودشان را بهتر بشناسند، با ارزش‌ها، باورها، خواسته‌ها و نیازهای خودشان بیشتر آشنا شوند و عشق ورزیدن به خودشان را تمرین کنند. این مطالب، حکم مشاوره تخصصی و درمان ندارد.
تمرین سی و پنجم: برای احترام به خود

آخرین تمرینات

فهرست