تمرین چهلم: برای زمانی که خواهان به رسمیت شناخته شدن و تأیید دیگران هستیم

تمرین چهلم: برای زمانی که خواهان به رسمیت شناخته شدن و تأیید دیگران هستیم

اعتبار سنجی درونی توانایی محترم شمردن و به رسمیت شناختن ویژگی‌های مثبت، نقاط قوت، دستاوردها و عواطف و احساسات ماست. اعتبار سنجی بیرونی، به رسمیت شناخته شدن نقاط قوت و عواطف و احساسات ما از سوی دیگران است.

ما اغلب برای حمایت و تشویق، متکی به دوستان و عزیزانمان هستیم و بخشی از این نیاز، از طریق اعتبار سنجی بیرونی برآورده می‌شود.

وقتی اتفاق خوشایندی برای ما رخ می‌دهد نمی‌توانیم صبر کنیم و بلافاصله آن را با افراد مهم زندگی‌مان در میان می‌گذاریم. ما از آن‌ها می‌خواهیم که موفقیت‌های ما را تأیید کنند و به ما کمک کنند تا جشن بگیریم.

اعتبارسنجی یک نیاز مشترک بین همه‌ی ماست.

اعتبارسنجیِ بیرونی و دریافت تأیید دیگران برای سلامت روان ما ضروری است؛ اما مانند هر رفتار دیگری، حد و اندازه‌ای دارد و زیاده‌روی در آن، باعث می‌شود حقوق خودمان را نادیده بگیریم و دیگران به سادگی از ما سوءاستفاده کنند.

چرا ما به دنبال تأیید دیگران هستیم؟

افرادی که در دوران کودکی، بسیار کم یا بیش از حد اعتبار سنجی بیرونی دریافت کرده‌اند به احتمال زیاد در بزرگسالی، بیشتر به دنبال دریافت تأیید دیگران هستند. این ممکن است بر نحوه مدیریت احساسات، شخصیت و سبک دلبستگی افراد تأثیر بگذارد.

دوران کودکی بسیار مهم است. اگر در این دوران احساس ارزشمندی نکرده باشیم یا کسی ما را تشویق و تحسین نکرده باشد ممکن است هم اکنون در تنظیم احساسات خود مشکل داشته باشیم، نتوانیم به دیگران اعتماد کنیم، سطح بالایی از استرس و اضطراب را تجربه کنیم، از طرد شدن بترسیم و یا رفتارهایمان غیرقابل پیش‌بینی یا گیج کننده باشند.

از سوی دیگر، دریافت تحسین و اعتبار سنجی بیش از حد در دوران کودکی نیز می‌تواند منجر به مشکلات بین فردی و خودشیفتگی شود.

آیا من به دنبال تأیید دیگران هستم؟

برقراری تعادل بین اعتبارسنجی درونی و بیرونی برای داشتن عزت نفس سالم بسیار مهم است.

اگر کارهای زیر را انجام می‌دهید، ممکن است شما هم جز افرادی باشید که به دنبال اعتبار سنجی بیش از حد هستند:

  • هنگام تعیین حریم شخصی، احساس گناه می‌کنید.
  • تلاش می‌کنید بهترین باشید و فراتر از انتظارات دیگران ظاهر شوید تا مورد تشویق و تحسین قرار بگیرید.
  • از رابطه‌ای به رابطه دیگر می‌روید بدون اینکه زمانی را برای بهبود یافتن در نظر بگیرید؛ فقط به این دلیل که احساس می‌کنید نمی‌توانید تنها بمانید.
  • خودتان به تنهایی و به طور مستقل قادر به تصمیم‌گیری نیستید.
  • برای دریافت تأیید از دیگران، به وظایف و برنامه‌هایی پاسخ مثبت می‌دهید که در حقیقت، مایل هستید به آن‌ها نه بگویید.
  • به دلیل ترس از قضاوت شدن یا طرد شدن، چیزی را به چالش نمی‌کشید و با کسی مخالفت نمی‌کنید.
  • دائماً خودتان را به شکل ناسالم با دیگران مقایسه می‌کنید و دچار احساس کمبود مزمن شده‌اید؛ در حالی که از نقاط قوت منحصر به فرد خودتان بی‌خبر هستید یا آن‌ها را نادیده می‌گیرید.
  • زمانی که در مرکز توجه نیستید از نظر عاطفی مضطرب می‌شوید و برای دیده شدن، به سختی تقلا می‌کنید.
  • خودتان را به دلیل انتخاب نشدن یا نادیده گرفته شدن در محل کار، محل تحصیل یا در روابط دوستانه، به شدت تنبیه و سرزنش می‌کنید.
  • برای جلب همدردی دیگران، در مورد شرایط زندگی خودتان اغراق می‌کنید یا داستان‌هایی می‌گویید که واقعیت ندارند.

نکاتی برای توقف جستجوی اعتبارسنجی بیرونی بیش از حد

اگر فکر می‌کنید بیش از حد به دنبال تأیید دیگران هستید تا جایی که این رفتار به شما آسیب می‌زند و عملکرد روزانه شما را مختل می‌کند، می‌توانید برای مدیریت آن از روش‌های زیر کمک بگیرید:

تجربیات دوران کودکی خود را بررسی کنید. از خودتان بپرسید: آیا در کودکی احساس می‌کردم نامرئی هستم و از توجه و تمجید سالم محروم بودم؟ سپس به این فکر کنید که چطور می‌توانید به خودتان اهميت بدهید و توجه و تحسین سالمی که در دوران کودکی از آن محروم بوده‌اید، از طرف خودتان دریافت کنید. برای مثال به طور مرتب به خودتان بگویید که چقدر به خودتان افتخار می‌کنید و به خودتان اعتماد دارید.

برای تأیید خود از خودتان مراقبت کنید. سعی کنید به جای فکر کردن بیش از حد به دریافت تأیید دیگران و رفتار کردن بر اساس آن، از روش‌های آرامش بخشی که برای شما مفید هستند بهره ببرید. برای مثال از عادت‌ها و تکنیک‌های مراقبه برای آرام کردن خودتان و خالی کردن ذهنتان استفاده کنید. شما می‌توانید از گفتگوی درونی حمایت‌گرانه و امید بخش نیز برای تأیید خودتان کمک بگیرید. جملاتی که بر اساس نیاز خودتان آن‌ها را ساخته‌اید و به خودتان می‌گویید به شما کمک می‌کنند تا گفتگوی درونی منفی را با هوشیاری و احساس قدرت جایگزین کنید.

نه گفتن را تمرین کنید. ترک کردن عادت مهر طلبی و میل افراطی به دریافت تأیید دیگران، می‌تواند دشوار و چالش‌برانگیز باشد؛ مخصوصاً زمانی که گرفتار ترس از طرد شدن و تنها ماندن هستیم. البته به تدریج و با برداشتن قدم‌های کوچک و انجام تمرینات زیاد می‌توانیم نه بگوییم و ناراحتی‌های احتمالی ناشی از ناامید کردن یک نفر را مدیریت کنیم.

خودتان را با افرادی احاطه کنید که از شما حمایت و پشتیبانی می‌کنند. از خودتان بپرسید با چه افرادی در ارتباط هستید؟ این افراد شما را تشویق و از نظر عاطفی تأیید می‌کنند یا بر عکس، تنها فکر و جسم شما را خسته و فرسوده می‌کنند؟

از افراد بی‌اعتبار کننده فاصله بگیرید. بعضی از افراد به احساسات شما واکنش مناسبی نشان نمی‌دهند و آن‌ها را معتبر و درست نمی‌دانند. خیلی مهم است که افراد ناامن و بی‌اعتبار کننده زندگی‌تان را بشناسید؛ افرادی که در کنار آن‌ها احساس امنیت نمی‌کنید و از نظر عاطفی شما را حمایت و تأیید نمی‌کنند، افرادی که از آسیب پذیری شما سوءاستفاده می‌کنند یا افرادی که حریم شخصی شما را نقض می‌کنند. برای مراقبت و حمایت از خودتان نیاز دارید که از این افراد فاصله بگیرید. به جای تلاش برای گرفتن تأییدیه از این افراد، کمی برای خودتان وقت بگذارید و راهی برای به رسمیت شناختن و تأیید جایگاه و ارزشِ خود بیابید.

به یاد داشته باشید که خواندن مطلب کافی نیست. برای به دست آوردن بهترین نتایج، باید هر چیزی را که در این مطلب یاد می‌گیرید، به صورت عملی تمرین کنید.تمرین، بخش مهمی از یادگیری عشق به خود است.

منبع: 

?Do You Seek Validation from Others

راهکارهای بیان شده در بخش تمرینات سایت میکروگام، در منابع مختلف از جمله Psychology Today، forbes، Psychcentral ، Inc ، sciencedirect و سایر منابع معتبر و به‌روز ارائه شده است.
لطفاً توجه داشته باشید: مطالب و تمرینات سایت میکروگام بر پایه علم و تجربیات شخصی و حرفه‌ای افراد متخصص نوشته شده است و برای افرادی مفید خواهد بود که می‌خواهند خودشان را بهتر بشناسند، با ارزش‌ها، باورها، خواسته‌ها و نیازهای خودشان بیشتر آشنا شوند و عشق ورزیدن به خودشان را تمرین کنند. این مطالب، حکم مشاوره تخصصی و درمان ندارد.
تمرین چهلم: برای زمانی که خواهان به رسمیت شناخته شدن و تأیید دیگران هستیم

آخرین تمرینات

فهرست