تمرین نوزدهم: برای با آغوش باز پذیرفتن عشق به خود و قدردانی از بدن خود

تمرین نوزدهم: برای با آغوش باز پذیرفتن عشق به خود و قدردانی از بدن خود

قدردانی از بدن خود یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانیم انجام دهیم، به خصوص زمانی که به دنبال عشق به خود و داشتن یک زندگی شاد و سالم هستیم.

این یک عادت معمولی نیست چرا که جامعه مدام از ما می‌خواهد خودمان را تغییر دهیم تا با استانداردهای پذیرفته‌شده آن مطابقت داشته باشیم و انتظاراتش را برآورده کنیم.

اما قدردانی از بدن خود شروعی خواهد بود برای ایجاد تغییر. برای تمرین عشق به خود. برای اینکه به جای برآورده کردن انتظارات جامعه، کار درست را انجام بدهیم. برای اینکه بدن خودمان را بپذیریم و دوست داشته باشیم.

قدردانی از بدن خود را چطور تمرین کنیم؟

با تمرین قدردانی از بدن خود می‌توانیم دست از انتقاد و سرزنش و شکنجه کردن خودمان برداریم یا برای کاهش وزن یا بهبودی از بیماری، خودمان را به‌زور و با نفرت وادار به تغییر دادن بدنمان نکنیم.

برای شروع یادگیری عشق به خود نخست باید به نحوه ارتباط خودمان با بدنمان توجه کنیم. هر بار که نیاز به خواب داریم ولی باز هم کمی بیشتر بیدار می‌مانیم، هر بار که بیمار هستیم ولی به کارمان ادامه می‌دهیم و استراحت نمی‌کنیم، هر بار که بايد بریم دستشويی اما به‌زور تحمل می‌کنیم و خلاصه، هر بار که نیازهای جسمی خودمان را انکار می‌کنیم، این پیام را می‌فرستیم که بدنمان برای ما مهم نیست و به آن اهمیتی نمی‌دهیم.

ما به کیفیت غذا خوردنمان در طول روز هم چندان اهمیت نمی‌دهیم. در حین آماده کردن بچه‌ها برای رفتن به مدرسه صبحانه‌مان را باعجله و شتاب به‌زور در دهانمان فرو می‌کنیم یا یک ناهار مختصر و سرسری می‌خوریم تا بتوانیم هر چه سریع‌تر دوباره کارمان را شروع کنیم یا شام را به دلیل رژیم گرفتن حذف می‌کنیم.

چیزی که ما به آن نیاز داریم این است که به خودمان و نیازهایمان توجه کنیم و آن‌ها را در اولویت قرار بدهیم. ما با توجه کردن به خودمان قصد نداریم فرزندانمان را نادیده بگیریم یا دوستانمان را برنجانیم و نیازهای دیگران را در نظر نگیریم.

ما فقط می‌خواهیم همان‌طور که با دیگران خوب رفتار می‌کنیم و برای خواسته‌ها و نیازهای آن‌ها ارزش قائل هستیم با خودمان هم مثل یک دوستِ خوب و صمیمی رفتار کنیم.

ایده‌های زیادی برای تمرین قدردانی از بدن خود وجود دارد اما برای شروع می‌توانیم از این روش کمک بگیریم:

از خودت بپرس: من چطور می‌توانم از بدنم قدردانی کنم؟

با کامل کردن این جمله بر اساس نیازهای شخصی خودمان، تمرین قدردانی از بدن خود را شروع کنیم: «من خودم را دوست دارم، بنابراین…» این تمرین به ما کمک می‌کند تا به کارهای مهمی فکر کنیم که می‌توانیم برای قدردانی از بدن خود و عشق به خود انجام بدهیم. برای مثال «من خودم را دوست دارم، بنابراین برای حفظ سلامتِ بدنم غذای سالم و باکیفیت می‌خورم.»

زمانی که گرسنه هستیم غذا بخوریم. بدن ما به غذای کافی نیاز دارد و ما با محروم کردن بدنِ خودمان و حذف وعده‌های غذایی، به هر دلیلی، این نیاز مهم را نادیده می‌گیریم.

موقع غذا خوردن فقط غذا بخوریم. کتاب نخوانیم، تلویزیون نبینیم، کار نکنیم، رانندگی نکنیم یا از مکالمات استرس‌زا دوری کنیم. فقط در سکوت و آرامش حواسمان به غذا خوردنمان باشد تا نسبت به غذا و احساسات بدن خودمان آگاه باشیم. به غذای خودمان نگاه کنیم، آن را بو کنیم، آن را واقعاً بچشیم و عطر و طعم آن را حس کنیم.

سرعتمان را کم کنیم. اگر به اندازه کافی آرام و ساکت باشیم می‌توانیم متوجه بازخورد بدن خودمان شویم و درک کنیم که بدنمان چه احساسی دارد؟ بخشی از این حلقه بازخورد شامل پیام بدن مبنی بر سیر شدن و رفع احساس گرسنگی است. گاهی اوقات، این پیام را حتی قبل از اینکه بشقاب غذایمان را تمام کنیم دریافت خواهیم کرد؛ اما اگر باعجله غذا بخوریم، این سیگنال را از دست می‌دهیم.

با بدن خود با احترام رفتار کنیم. زیاده‌روی در خوردن و نوشیدن یا خوردن همبرگر در حال رانندگی رفتاری تحقیرآمیز است. با بدن خودمان مانند یک دوست مهم و عزیز رفتار کنیم. به‌آرامی، با دقت و بااحتیاط در محیطی آرام و امن به آن غذایی تمیز و سالم بدهیم و با خوردن غذاهای بسیار ارزان و بی‌کیفیت خودمان را تحقیر نکنیم.

اگر هوس شکلات کرده‌ایم و خوردنش برایمان ضرر ندارد، باکیفیت‌ترین شکلات را بخریم، تکه‌ی کوچکی از آن را بشکنیم، بو کنیم و به‌آرامی روی زبان خودمان بگذاریم و اجازه بدهیم گرمای دهانمان آن را ذوب کند. تمام مدت، باید حواسمان به احساساتی که در ذهن و بدن خودمان تجربه می‌کنیم، باشد. این می‌تواند به یک تجربه کاملاً متفاوت، خوشایند و دوست‌داشتنی از خوردن یک تکه شکلات تبدیل شود. این می‌تواند یک قدم کوچک اما مهم برای تمرین قدردانی از بدن خود باشد.

عشق به خود اساسی‌ترین و جزئی‌ترین چیزها را شامل می‌شود و به این حقیقت امتداد پیدا می‌کند که حتی غذا خوردن هم مهم است و می‌تواند نشانه‌ای از عشق به خود و قدردانی از بدن خود باشد.

به یاد داشته باشید که خواندن مطلب کافی نیست. برای به دست آوردن بهترین نتایج، باید هر چیزی را که در این مطلب یاد می‌گیرید، به صورت عملی تمرین کنید. تمرین، بخش مهمی از یادگیری قدردانی از بدن خود است. تمرین، بخش مهمی از یادگیری عشق به خود است.

منابع: 

Finding Self-Love Through Food

 8 Ways to Embrace Self-Love and Thank Your Body

راهکارهای بیان شده در بخش تمرینات سایت میکروگام، در منابع مختلف از جمله Psychology Today، forbes، Psychcentral ، Inc ، sciencedirect و سایر منابع معتبر و به‌روز ارائه شده است.
لطفاً توجه داشته باشید: مطالب و تمرینات سایت میکروگام بر پایه علم و تجربیات شخصی و حرفه‌ای افراد متخصص نوشته شده است و برای افرادی مفید خواهد بود که می‌خواهند خودشان را بهتر بشناسند، با ارزش‌ها، باورها، خواسته‌ها و نیازهای خودشان بیشتر آشنا شوند و عشق ورزیدن به خودشان را تمرین کنند. این مطالب، حکم مشاوره تخصصی و درمان ندارد.
تمرین نوزدهم: برای با آغوش باز پذیرفتن عشق به خود و قدردانی از بدن خود

آخرین تمرینات

فهرست