تمرین پانزدهم: برای اعتماد کردن به خود

تمرین پانزدهم: برای اعتماد کردن به خود

اعتماد کردن به خود یکی از مفیدترین کارهایی است که می‌توانیم برای خودمان در زندگی انجام دهیم.

برای اعتماد کردن به خود، نیاز داریم کمی تلاش کنیم، عشق به خود را یاد بگیریم، به درون بنگریم و به خود واقعی‌مان وصل شویم. این کار، اعتمادبه‌نفس ما را تقویت کرده و روند تصمیم‌گیری را بسیار آسان‌تر می‌کند. همچنین اعتماد به خود، باعث اطمینان دیگران به ما می‌شود.

چرا اینقدر اعتماد کردن به خود سخت است؟

گاهی اوقات بعد از اینکه اشتباهی مرتکب می‌شویم یا بعد از اینکه مدام کسی با لحنی تند و تهاجمی از ما انتقاد می‌کند، آخرین ذره اعتماد به خودمان را هم از دست می‌دهیم. وقتی نمی‌توانیم به خودمان اعتماد کنیم، تصمیم‌گیری دشوارتر می‌شود چرا که می‌ترسیم انتخابمان اشتباه باشد و مورد سرزنش قرار بگیریم.

بسیاری از افراد به دلیل تجربیات دشوار و دردناک، اعتمادشان به خود را از دست می‌دهند و نمی‌توانند به شهود خودشان تکیه کنند.

برای مثال، اگر با والدینی بزرگ شده‌ باشیم که از طریق نوعی دست‌کاری روان‌شناختی، بذر شک را در ما کاشته باشند به‌طوری‌که در مورد واقعیتِ خودمان دچار تردید شده باشیم، ممکن است احساس کنیم که نمی‌توانیم با اطمینان درباره نظرات یا دیدگاه‌های خودمان حرف بزنیم؛ بنابراین دائماً تصمیم و عمل خودمان را زیر سؤال می‌بریم و خودمان را مورد سرزنش و ملامت قرار می‌دهیم.

این تجربیات، ایجاد اعتماد کردن به خود را دشوار می‌کنند و نشان می‌دهند که نیاز داریم با قدم‌های کوچک شروع کنیم.

چطور به خودمان اعتماد کنیم؟

اعتماد کردن به خود، برای افزایش اعتمادبه‌نفس و بهبود مهارت تصمیم‌گیری مفید و مؤثر است و می‌تواند زندگی را کمی آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر کند.

ایده‌های زیادی برای یادگیری و تمرین اعتماد کردن به خود وجود دارد اما برای شروع می‌توانیم از این روش‌ها کمک بگیریم:

از خودت بپرس: آیا این چیزی است که من واقعاً می‌خواهم؟

وقتی در موقعیتی قرار می‌گیریم که احساس می‌کنیم دودل و مردد هستیم، تکرار این سؤال باعث می‌شود صدای اطلاعات درونی، دانسته‌ها، تجربیات، فهم عینی و شهود خودمان را بهتر و واضح‌تر بشنویم و یاد بگیریم به خواسته‌های خود و رؤیاهای خود و نیازهای خود و ترجیحات خود فکر کنیم و به آن‌ها اهمیت بدهیم.

یادگیری اعتماد کردن به خود و اهمیت دادن به نیازها و خواسته‌های خودمان را می‌توانیم با انتخاب محل غذا خوردن یا تصمیم‌گیری در مورد تماشای فیلم مورد علاقه‌مان شروع کنیم.

با گذشت زمان، احساس می‌کنیم بیش‌تر از همیشه حامی و مدافع خودمان هستیم و در راه برآورده کردن نیازهای خود و آنچه برای ما مهم است، از خودمان حمایت و دفاع می‌کنیم.

زمانی که بهتر بتوانیم با خودمان ارتباط برقرار کنیم، ایجاد حریم شخصی خود برایمان آسان‌تر می‌شود. این می‌تواند شامل یادگیری نحوه «نه» گفتن باشد، حتی زمانی که دیگران از ما می‌خواهند چیزی متفاوت بگوییم. حریم شخصی به ما کمک می‌کند تا از اعمال یا روابط آسیب‌رسان فاصله بگیریم.

از خودت بپرس: این انتخابِ من است یا تصمیم دیگران؟

گاهی نیاز داریم زمانی را به تنهایی بگذرانیم؛ زمانی با کیفیت که به ما کمک می‌کند با اقداماتِ کوچک شروع کنیم و بدون اینکه تحت تأثیر حرف دیگران باشیم تصمیماتی بگیریم که از نظر خودمان درست است.

زمانی را برای تنهایی در این هفته در نظر بگیرید. فعالیتی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید، مانند رفتن به طبیعت‌گردی، بازدید از یک مکان جدید، یا کار بر روی یک سرگرمی جالب.

اعتماد کردن به خود، یک مهارت ضروری زندگی است که عزت نفس ما را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود احساس توانمندی و شایستگی کنیم. با این حال بسیاری از افراد به خودشان اعتماد ندارند؛ این می‌تواند به دلیل تجربیات آسیب‌رسان و سخت آن‌ها باشد یا اینکه هرگز فرصتی برای یادگیری و ایجاد آن نداشته‌اند.

برقراری ارتباط مجدد با خودمان، تمرینِ شفقت به خود، تعیین اهداف واقع‌بینانه و قابل‌دستیابی، در نظر گرفتن زمان تنهایی و یادگیری مهارت‌های جدید، از ما در سفر یادگیری و ایجاد اعتماد کردن به خودمان حمایت می‌کنند.

به یاد داشته باشید که خواندن مطلب کافی نیست. برای به دست آوردن بهترین نتایج، باید هر چیزی را که در این مطلب یاد می‌گیرید، به صورت عملی تمرین کنید. تمرین، بخش مهمی از یادگیری اعتماد کردن به خود است. تمرین، بخش مهمی از یادگیری عشق به خود است.

منابع: 

5ways to Trust Yourself More

6Tips for Building Trust in Yourself

راهکارهای بیان شده در بخش تمرینات سایت میکروگام، در منابع مختلف از جمله Psychology Today، forbes، Psychcentral ، Inc ، sciencedirect و سایر منابع معتبر و به‌روز ارائه شده است.
لطفاً توجه داشته باشید: مطالب و تمرینات سایت میکروگام بر پایه علم و تجربیات شخصی و حرفه‌ای افراد متخصص نوشته شده است و برای افرادی مفید خواهد بود که می‌خواهند خودشان را بهتر بشناسند، با ارزش‌ها، باورها، خواسته‌ها و نیازهای خودشان بیشتر آشنا شوند و عشق ورزیدن به خودشان را تمرین کنند. این مطالب، حکم مشاوره تخصصی و درمان ندارد.
تمرین پانزدهم: برای اعتماد کردن به خود

آخرین تمرینات

فهرست