تمرین هجدهم: برای مهر ورزیدن به خود

تمرین هجدهم: برای مهر ورزیدن به خود

مهر ورزیدن به خود می‌تواند شامل مراقبت از خود، ذهن آگاهی، به چالش کشیدن گفتگوی درونی منفی یا بودن با آدم‌هایی باشد که با ما مثبت و خوشایند برخورد می‌کنند و ما را دوست دارند.

همچنین، مهر ورزیدن به خود بهترین روش است برای اینکه به خودمان دلسوزی نشان دهیم، خودمان را به خاطر اشتباهاتمان ببخشیم و فراموش نکنیم برای داشتن احساس آرامش و صلح در زندگی‌مان کاری انجام بدهیم.

همه چيز درباره این است که ما نیاز داریم اول حواسمان به خودمان باشد و به خودمان فرصت و زمانی برای وقفه و استراحت بدهیم.

وقتی همه چیز سخت می‌شود، یک ضرب‌الاجل را از دست می‌دهیم، بیمار می‌شویم، همکارمان با حرفی نسنجیده و ناخوشایند باعث رنجش ما می‌شود یا احساس می‌کنیم در حال عقب افتادن از همه چیز و همه کس در زندگی شغلی و شخصی خودمان هستیم، در این لحظاتِ دشوار و طاقت‌فرسا به خودمان چه می‌گوییم؟

یکی از مؤثرترین راه‌ها برای کاهش استرس، نگرانی و اضطراب‌، تمرین مهر ورزیدن و شفقت به خود است.

اگر ما فراتر از شرایط سختی که در آن گرفتار هستیم، کل تصویر را ببینیم و دید کاملی نسبت به اتفاقات داشته باشیم می‌توانیم تنها بر روی مسائلی تمرکز کنیم که توانایی کنترل آن‌ها را داریم. در نتیجه، احتمالاً متوجه خواهیم شد که برای پرورش شادمانی، قدردانی و رضایت بیشتر در زندگی خودمان به چه چیزهایی نیاز داریم.

البته مهر ورزیدن به خود همیشه آسان نیست.

چرا مهر ورزیدن به خود سخت است؟

گاهی تجربیات گذشته یا نحوه بزرگ شدن ما، مهر ورزیدن به خود را برایمان سخت می‌کند. ارزش قائل نبودن برای داشته‌ها و دستاوردهای خودمان یا نادیده گرفتن و سرزنش کردن خودمان می‌تواند یک الگوی رفتاری باشد که در کودکی آموخته‌ایم.

در کودکی، اگر افرادی که از ما مراقبت می‌کردند نسبت به خودشان شفقت نشان نداده باشند، طبیعی است که شفقت به خود را نیاموخته‌ایم و از آن محروم مانده‌ایم.

مهر ورزیدن به خود برای ما سخت است اگر در خانه‌ای بزرگ شده باشیم که در آن پدر و مادرمان به اندازه کافی برای خودشان وقت نمی‌گذاشتند، کاری را برای سرگرمی و لذت بردن انجام نمی‌دادند و خودشان را تحسین نمی‌کردند.

همچنین، این تصور غلط وجود دارد که برای کسب نتیجه مطلوب و رسیدن به هدف، باید به خودمان سخت بگیریم.

اما حقيقت اين است كه ما معمولاً زمانی انگیزه و انرژی بیشتری خواهیم داشت که خودمان را بپذیریم و با خودمان مهربان باشیم.

مانع دیگری که بر سر راه مهر ورزیدن به خود وجود دارد، منتقد درونی است؛ آن صدای آشنا و آزاردهنده‌ای که بی‌رحمانه به ما می‌گوید به اندازه کافی خوب نیستیم. صدایی که به ما القا می‌کند شایسته مهر ورزیدن به خود نیستیم.

چطور مهر ورزیدن به خود را تمرین کنیم؟

مشکل این است که اکثر ما بر مهر ورزیدن به دیگران تمرکز می‌کنیم، اما اغلب مهر ورزیدن به خود را فراموش می‌کنیم.

زندگی به اندازه کافی سختگیر، به اندازه کافی استرس‌زا، به اندازه کافی سخت و به اندازه کافی چالش‌برانگیز است، بنابراین دلیل کافی وجود دارد تا از خودمان شروع کنیم و با خودمان مهربان‌تر باشیم.

ایده‌های زیادی برای تمرین مهر ورزیدن به خود وجود دارد اما برای شروع می‌توانیم از این روش‌ها کمک بگیریم:

از خودت بپرس: چطور می‌توانم با خودم مهربان‌تر باشم؟

از قضاوت دیگران نترسیم. بزرگ‌ترین زندانی که آدم‌ها در آن گرفتار هستند، ترس از مردم است؛ اینکه آن‌ها درباره ما چه می‌گویند و چه فکر می‌کنند.

خودمان را شجاعانه ابراز کنیم. هدفِ ما برای زندگی کردن این نیست که دیگران را تحت تأثیر قرار دهیم تا ما را تحسین کنند و به ما احترام بگذارند. ما زندگی می‌کنیم تا از حقیقتِ خودمان بگوییم و نشان بدهیم چه احساسی داریم و به چه چیزی فکر می‌کنیم.

قهرمان خودمان باشیم. یک آدم معمولی باشیم که برای خودمان کارهای فوق‌العاده می‌کنیم و تبدیل به قهرمان خودمان می‌شویم.

به نوع گفتگو با خودمان دقت کنیم. آنچه هر روز به خودمان می‌گوییم یا باعث رشد ما می‌شود یا ما را از بین می‌برد. این انتخاب ماست که چطور با خودمان حرف بزنیم.

ببخشیم. در هر درگیری، اولین کسی که عذرخواهی می‌کند شجاع‌ترین است، اولین کسی که می‌بخشد قوی‌ترین است و اولین کسی که فراموش می‌کند خوشحال‌ترین است.

هرگز از اینکه خیلی بزرگ فکر می‌کنیم نترسیم. هیچ اشکالی ندارد که بهترین‌ها را برای خودمان بخواهیم. هرگز نباید به کسی اجازه بدهیم به ما بگوید که استانداردهایمان خیلی بالاست. رؤیاهای ما مهم هستند و برای رسیدن به آن‌ها باید به‌صورت روزانه و ماهانه و بلندمدت هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی کنیم. هرگز نباید از اینکه خیلی بزرگ فکر می‌کنیم بترسیم. هیچ چیز غیرممکن نیست. اگر به خودمان اعتماد داشته باشیم و به اندازه کافی و به شکل اصولی تلاش کنیم، می‌توانیم به آن برسیم.ما نیاز داریم به خودمان و رؤیاهایمان احترام بگذاریم.اگر رؤیایی دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد، رؤیا نیست؛ مثل مرگ و جاذبه ، حقیقتِ زندگی یا قانونِ طبیعت است.با داشتن دانشِ درست، هر چیزی را که قانون طبیعت آن را ممنوع نکرده دست‌یافتنی است.¹

به دیگران کمک کنیم. برای کمک کردن به دیگران نیاز نیست به دنبال بهانه و دلیل باشیم. فقط باید انجامش بدهیم.

کمک بخواهیم. آنقدر قوی باشیم که به تنهایی ادامه بدهیم، آنقدر باهوش باشیم که بدانیم چه زمانی به کمک نیاز داریم و آنقدر شجاع باشیم که درخواست کمک کنیم.

در لحظه حال حضور کامل داشته باشیم. حضور در لحظه حال، بهترین کاری است که می‌توانیم برای مهر ورزیدن به خود انجام دهیم.

آزادانه رقصیدن را بیاموزیم. یاد بگیریم که خودمان را رها کنیم و از هر قدم لذت ببریم.

بهترین دوست خودمان باشیم. بهترین دوست خود بودن خیلی بهتر از این است که بدترین دشمن خودمان باشیم.

زندگی، درباره خودسازی است نه خودیابی. یک انسان خردمند و خودساخته همیشه در پی یافتن راهی برای مهر ورزیدن به خود و دیگران است.

به یاد داشته باشید که خواندن مطلب کافی نیست. برای به دست آوردن بهترین نتایج، باید هر چیزی را که در این مطلب یاد می‌گیرید، به صورت عملی تمرین کنید. تمرین، بخش مهمی از یادگیری مهر ورزیدن به خود است. تمرین، بخش مهمی از یادگیری عشق به خود است.

منابع: 

Be Kind to Yourself Today

52Ways You Can Be Kinder to Yourself

18Ways to Be Kind to Yourself and Why It Matters

1.David Deutsch

راهکارهای بیان شده در بخش تمرینات سایت میکروگام، در منابع مختلف از جمله Psychology Today، forbes، Psychcentral ، Inc ، sciencedirect و سایر منابع معتبر و به‌روز ارائه شده است.
لطفاً توجه داشته باشید: مطالب و تمرینات سایت میکروگام بر پایه علم و تجربیات شخصی و حرفه‌ای افراد متخصص نوشته شده است و برای افرادی مفید خواهد بود که می‌خواهند خودشان را بهتر بشناسند، با ارزش‌ها، باورها، خواسته‌ها و نیازهای خودشان بیشتر آشنا شوند و عشق ورزیدن به خودشان را تمرین کنند. این مطالب، حکم مشاوره تخصصی و درمان ندارد.
تمرین هجدهم: برای مهر ورزیدن به خود

آخرین تمرینات

فهرست